Foto: David Westh/Sveriges Radio.

Nej till kameror här - men ja i Kronoberg

Busschauffören Lasse: ”I Kronoberg får de ha...”
1:50 min

Samtidigt som länsstyrelsen i Jönköping säger nej till kameraövervakning på landsbygdsbussarna, säger länsstyrelsen i Kronoberg ja till kameror på alla bussar. Nu får länsstyrelsen i Jönköping kritik från chaufförerna för sin hårda inställning.

– I Kronobergs län får de ju ha och i Västra Götalands län får de ha kameraövervakning. Länsstyrelsen i Jönköping är den enda i hela Sverige som resonerar på det sättet, säger busschauffören Lasse.

Lasse, som egentligen heter något annat, har själv blivit utsatt för hot och våld som busschaufför. Tidigare har han för P4 Jönköping berättat om när en ung resenär hotade honom till livet, förstörde hans glasögon och hur några killar på moped trakasserat honom.

Lasse tycker därför att även bussarna som kör utanför tätorterna i länet borde ha övervakningskameror, något som även facket krävt efter flera incidenter, men länsstyrelsen säger nej med hänsyn till integriteten hos resenärerna.

Men här tycks länsstyrelserna göra olika bedömningar visar det sig när vi ringer runt till grannlänen. I Västra Götaland har man gett tillstånd till att nästan var tredje landsortsbuss fått kameror och i Kronoberg ska alla bussar få kameror nästa år, berättar Tomas Nilsson som är trafikdirektör på länstrafiken i Kronoberg.

– Vi gör ju detta för att öka tryggheten för våra chaufförer och inte minst för våra resenärer.

Har det varit svårt att få tillstånd?

Nej, vi har inte haft några problem.

Det verkar vara olika bedömningar som görs runt om i landet..?

Ja, det är väl lite illa i sig. Jag tycker man borde ha en enhetlig bedömning, säger Tomas Nilsson.

Men bara för att kollegorna i Kronoberg och Västra Götaland säger ja tänker länsstyrelsen i Jönköping inte ändra sig, säger Bengt Janzon som handlägger de här ärendena.

–  Vi måste alltså pröva de här enskilda fallen. Vi kan inte säga att i Kronoberg där har de kameraövervakning och så kan vi applicera det på våra busslinjer, så fungerar inte lagen.

Men borde inte en risk på en buss där vara samma här?

 Jo, man kan resonera så men vi får inte pröva det på det sättet, säger Bengt Janzon.

VAD TYCKER DU? Var med och kommentera här!

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".