1 av 2
Anders Sälleteg är trött på att köra en halvtom buss jämte tåget. Foto: Oskar Mattisson/Sveriges Radio.
2 av 2
Carl-Johan Sjöberg, trafikdirektör på Länstrafiken i Jönköping. Foto: Oskar Mattisson/Sveriges Radio.
Länet

Onödig trafik med både buss och tåg

Anders Sälleteg: "Det känns lite dumt att båda går samtidigt"
2:10 min

Länstrafiken kör buss och tåg parallellt mellan flera orter i länet, trots att de inte lyckas fylla vare sig bussarna eller tågen. Det här är något som kan strida mot Länstrafikens mål att minska utsläppen från trafiken.

– Det känns dumt att de går parallellt hela tiden. När vi kör 17.25 och tåget 17.27 så brukar vi få stanna och vänta när tåget passerar bommarna, säger Anders Sälleteg, busschaufför om bussar och tåg som går parallellt mellan Vetlanda och Nässjö.

Länstrafikens miljöpolicy står det att kollektivtrafiken ska miljöanpassas och att miljöbelastningen ska minimeras så går det dagligen. Men varje dag går det på flera ställen i länet en busslinje och en tåglinje mellan samma orter i stort sett samtidigt.

Ofta skulle samtliga passagerare utan problem få plats i ett och samma fordon. Och det är inte bara busschaufförer som reagerat på det här, utan även resenärer. På Nässjö station står Mats Vendelius, som pendlar mellan Jönköping och Vetlanda.

– Dålig planering, man har alltid haft dåligt tänk när det gäller de här sakerna, säger han.

Ett tåg drar drygt tio liter bränsle per mil, medan en buss i genomsnitt inte drar mer än lite drygt tre liter per mil. Och enligt Länstrafikens egna siffror släpper tågen ut närmare fem gånger så mycket koldioxid som bussarna per kilometer. Men Länstrafikens trafikdirektör Carl-Johan Sjöberg menar att de dubbla turerna inte går stick i stäv med miljöpolicyn, utan snarare är en del av den:

– Om vi skulle minimera miljöpåverkan så skulle vi ju inte åka alls. Om vi är hemma så skulle ju miljön tjäna mest. Men vi tror att om vi skulle ta bort något av alternativen så skulle folk hellre sätta sig i bilen och åka, så vi har inga planer på att plocka bort varken tågen eller bussarna.

Men busschauffören Anders Sälleteg tycker ändå att Länstrafiken ska se över sina dubbla turer. Ställ in tåget och kör fler bussturer istället, lyder hans råd.

– Bussen stannar ju på en hållplats nära dig, så totalt så blir det kanske inte mer restid eftersom du kan kliva på bussen mycket närmare där du bor, säger Anders Sälleteg.

Miljöpåverkan i genomsnitt 2012

Liter drivmedel/mil
Länsbussar diesel/RME: 3,26
Krösatågen diesel: 10,3

Utsläpp CO2 gram/km
Länsbussar diesel/RME: 520
Krösatågen diesel: 2364

KÄLLA: Länstrafiken

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".