1 av 5
Braheborg, Vätterns största färja, under uppbyggnad i dockan i Huskvarna. Den ska vara klar till jul. Foto: Hannes Ewehag/Sveriges Radio
2 av 5
Färjan Braheborg kommer från Lettland i delar som sedan svetsas ihop i Huskvarna. Foto: Hannes Ewehag/Sveriges radio
3 av 5
Mycket arbete kvar med Braheborg, men redan i december ska den vara klar för leverans. Foto: Hannes Ewehag/Sveriges Radio
4 av 5
Jonny Ödeen, distriktschef på Färjerederiet. Foto: Hannes Ewehag/Sveriges Radio
5 av 5
Nu börja man kunna skönja formen av en färja. Foto:Hannes Ewehag/Sveriges Radio
Huskvarna

Vätterns största färja växer fram

5:11 min

Den är 58 meter lång och 14 meter bred, den nya Visingsöfärjan Braheborg som just nu växer fram i Huskvarna. Bygget började i oktober och ska vara klart till jul nångång.

Om du har färdats längs E4:an förbi Huskvarna på senare tid så har du säkert sett den, metallkolossen som när den är klar ska bli den nya Visingsöfärjan Braheborg.

Med sina 58 meter i längd och 14 meter i bredd får den sina systerfärjor att framstå som små. Totalt kommer den att kunna ta 34 bilar och 397 passagerare åt gången mellan Gränna och Visingsö. Det är 14 bilar och 100 passagerare fler än Ebba Brahe som är den största Visingsöfärjan just nu.

Jonny Ödeen som är distriktschef på Färjerederiet visar upp det enorma färjebygget, som ska vara klart till jul.

- Leverans ska ske i december 2013. Sedan kommer vi att behöva ett par månader till för att trimma in systemen och för att personalen, som ska bemanna färjan, ska tränas. Men till våren 2014 ska vi vara i full gång, säger Jonny Ödeen.

Braheborg är för stor för Göta Kanals slussar. Därför har den byggts i delar i Lettland, och sedan har delarna transporterats till Huskvarna där färjan nu monteras ihop.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista