1 av 3
I Nässjö är det en minuts tomgångskörning som gäller för bussar och andra motordrivna vägfordon. Men inte för tågen. Foto: Oskar Mattisson/Sveriges Radio.
2 av 3
Carl-Johan Sjöberg, trafikdirektör på Länstrafiken i Jönköping. Foto: Oskar Mattisson/Sveriges Radio.
3 av 3
Kollektivtrafiken

Tågen tillåts stå på tomgång

Busschaufför: "Man önskar att den spårbundna trafiken behandlades lika"
1:59 min

Samtidigt som bussar och bilar inte får stå på tomgång längre än en minut i många städer, kan tågen stå på tomgång hur länge som helst.
- Miljömässigt är det förkastligt, säger Anders Sälleteg, busschaufför från Holsbybrunn.

På stationen i Nässjö får dieseldrivna lok stå på tomgång hur länge som helst. Det finns nämligen inga föreskrifter som reglerar detta. Men bussar och alla andra vägfordon får endast stå stilla med motorn igång i en minut inom tätbebyggt område i Nässjö kommun.

Länstrafiken, som fastslagit att de ska minimera miljöbelastningen från sin verksamhet, menar att Krösatågen måste stå på tomgång på stationerna.

- På vintern kan vi inte stänga av för då blir det kallt i fordonen.

Men det finns elskåp som man kan koppla in dem i, varför gör man inte det?

- Detaljerna kan jag inte, men ett tåg i drift måste stå på tomgång rätt länge i bland för det finns inget annat alternativ, säger Carl-Johan Sjöberg, trafikdirektör vid Länstrafiken.

Men efter P4 Jönköpings granskning kan det nu bli ändringar, i alla fall i Nässjö.

- Vi ska precis se över våra föreskrifter så jag ska ta upp det med våra politiker, det ska jag göra, säger Berndt Wilhelmsson, miljöchef i Nässjö kommun.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".