Foto: Kjell Ahlkvist/Sveriges Radio
lasso

KF-kunder: återbäringen är inte så viktig

KF Götas vd: "Inga planer på avvecklingar"
5:08 min

Kooperativa föreningen, KF, har gått med en miljard i förlust både 2011 och 2012. Trots det betalades lika mycket pengar ut i kundbonus. Många av KF-kunderna kan dock tänka sig att vara utan återbäringen.

Förlusttyngda KF, som äger bland annat Coop och Akademibokhandeln, ger kunderna en miljard i återbäring. Trots att föreningen har gått med en miljard i förlust både 2011 och 2012.

– Hela kooperationen har gjort väldigt offensiva satsningar 2012 som kostar pengar. Det syftar till att stärka på långsikt. Jag ser inte återbäringen som en kostnad. Det är ett bra erbjudande till våra medlemmar, säger KF Götas vd, Tord Rosenlund.

Återbäringen är inte något som man vill ta bort i föreningen, för att inte riskerar att tappa kunder. Men många säger att de skulle fortsätta att handla på Coop ändå.

– Det går ju åt till den allmänna budgeten, men jag handlar här för det är närmast jobbet, säger Coop-kunden Pia Andersson, som inte tycker kundbonusen är så viktig.

– Det är en bra affär och vi har varit medlemmar länge i Coop. Det viktigaste är att de har bra varor, säger Ingemar och Laila Holm, som skulle fortsätta handla i butiken även utan någon återbäring.

Tore Rosenlund, som nyligen blev vd för KF Göta, menar att det inte finns några planer på avveckling. Det negativa resultatet beror på satsningar som man kommer ha nytta av på längre sikt. 

– Det resultatet kan man tycka är förfärande, men vi ska bygga på sikt, säger han, samtidigt som han meddelar att en ny butik kommer öppnas inom kort.

Fråga
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".