Apoteket Hjärtat. Foto: Ewa Malmsten/Sveriges Radio.
jönköping

Apoteket lanserar ny underlättande tjänst

Apotekskund: "Jag använder gärna det"
1:26 min

Det har riktats stark kritik mot apoteksreformen. Men nu håller apoteken på att utveckla tjänster som ska fungera som ett abonnemang och underlätta för personer som ofta hämtar ut samma läkemedel.

Reumatikerförbundet, Astma- och allergiförbundet och Pensionärers riksorganisation har tyckt att tillgängligheten på rätt medicin blivit sämre. För många har det varit ett evigt springande mellan olika apotek för att få tag på sin receptbelagda medicin.

Men nu verkar det vara saker på gång. Apoteket Hjärtat och Apoteket AB håller nu på att utveckla tjänster som ska fungera som ett abonnemang som ska göra det enklare för personer som ofta hämtar ut samma läkemedel.

– Jag tycker det är jättebra att man slipper gå flera gånger för att hämta medicinen, särskilt för gamla människor. Det är också bra för apoteket, säger Shara Zad.

Det går till så att man anmäler att man vill ha tjänsten på sitt apotek. När det sedan är dags för dig att hämta ny medicin blir du kontaktad på sms, telefon eller mail och påminnd om att att det är dags för dig att hämta ut den. Sedan är du garanterad att medicinen finns på plats på ditt eget apotek när du kommer dit.

– Jag använder gärna det. Det underlättar och man vinner tid på det, säger Shara Zad.

Reporter: Maria Franzén.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".