1 av 13
Foto: Oskar Mattisson/Sveriges Radio.
2 av 13
Foto: Oskar Mattisson/Sveriges Radio.
3 av 13
Foto: Oskar Mattisson/Sveriges Radio.
4 av 13
Foto: Oskar Mattisson/Sveriges Radio.
5 av 13
Foto: Oskar Mattisson/Sveriges Radio.
6 av 13
Foto: Oskar Mattisson/Sveriges Radio.
7 av 13
Foto: Oskar Mattisson/Sveriges Radio.
8 av 13
Foto: Oskar Mattisson/Sveriges Radio.
9 av 13
Foto: Oskar Mattisson/Sveriges Radio.
10 av 13
Kent Bardh jobbar på Infranord som står för reparationerna av närnvägen i Måletorp. Foto: Oskar Mattisson/Sveriges Radio.
11 av 13
Mattias Wigert, sektionschef på Trafikverket i Jönköping. Foto: Oskar Mattisson/Sveriges Radio.
12 av 13
Robin Prior på Infranord har tillsammans med sina kollegor ett dygnet runt-arbete att se fram emot fram till söndag eftermiddag. Foto: Oskar Mattisson/Sveriges Radio.
13 av 13
Lokföraren Hans Igefjord tillsammans med lokförareleven Ricky Pettersson. Foto: Oskar Mattisson/Sveriges Radio.
måletorp

Stort reparationsarbete efter tågolyckan

Robin Prior: "Vi kommer jobba både dag och natt"
1:45 min

Tidigt i morse lyftes det urspårade tåget i Måletorp upp på rälsen och åkte därifrån. Nu kommer det jobbas dygnet runt med reparationsarbetet och flera hundra meter järnväg kommer bytas ut.

Reparationsarbetet efter tågolyckan där en 23-årig man omkom i går är i full gång. På olycksplatsen kommer det jobbas dygnet runt för att göra rälsen åkbar igen.

– Vi har fyllt upp hela helgen med extrapersonal så vi ska jobba både dag och natt  så vi får färdigt det, säger Robin Prior, på Trafikverkets entreprenör Infranord som jobbar med reparationsarbetet.

Tåget spårade ur efter kollisionen med lastbilen och på järnvägen har det blivit värre skador än vad man först befarade.

– Efter lite närmare utredning och kontroll av skadorna från gårdagen såg vi att det är 220 meter räls som behöver bytas. Därutöver är det en kontaktledningsstolpe och fundament till den som behöver bytas, säger Mattias Wigert, sektionschef på Trafikverket.

På söndag väntas tågen kunna rulla igen. Men plankorsningen som olyckan hände vid fördöms.

–Den är väldigt konstigt utformad den här övergången. Det är väjningsplikt mot en större väg precis efter så större fordon kommer ju inte undan, säger lokföraren Hans Igefjord.

Vad tycker du om sådana övergångar?

–Nej, de borde inte få finnas.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".