Allt fler i länet klagar på vården

Antalet patienter som ringer och klagar på vården har ökat dramatiskt i länet de senaste åren. Det visar statistik från patientens direktkanal i länet - en telefon dit missnöjda patienter kan ringa med synpunkter.

- Det ökar år från år. Det är tyvärr så att patienterna inte alltid är nöjda med bemötandet, säger Kicki Ekblad, informatör på Höglandets sjukvårdsområde.

Via en speciell telefonlinje som landstinget kallar Patientens direktkanal kan missnöjda patienter ringa och framföra sina synpunkter.

I Värnamo ökade antalet samtal med 20 procent förra året. I Eksjö ökade det med 50 procent. I Jönköping ligger det konstant på runt 300 samtal årligen.

De flesta som ringer är missnöjda med sin behandling. Därefter kommer brister i tillgänglighet och sedan bemötande.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".