Linda Strid på Pressbyrån i Alvesta. Foto: Billy Abraha/ Sveriges Radio
Alvesta station

Tågförseningar gynnar affärerna

"Det påverkar oss positivt"
1:07 min

Den senaste tidens tågförseningar har varit ett stort irritationsmoment för många resenärer. Men alla tycker inte att det är lika jobbigt.

– Förseningarna påverkar oss positivt, vi ökar försäljningen, säger Linda Strid, som driver Pressbyrån på stationen i Alvesta.

I maj månad var drygt vart fjärde tåg på södra stambanan försenat. Anledningen till förseningarna är banarbeten, enligt Trafikverket.

– Järnvägen och utrustningen är sliten. Upprustningen kommer att ta många år, säger Lena Engstedt, som jobbar på Trafikverket med att följa upp tågens punktlighet.

Måste vänja sig

Hon tror att människor kommer att behöva vänja sig vid förseningar, och att det kommer att ta mellan sju och nio år att rusta upp södra stambanan.

Men det är inte alla som tycker att det är ett problem med försenade tåg. Linda Strid, som driver Pressbyrån på stationen i Alvesta, säger att hon ökar försäljningen när det är försenade tåg eftersom resenärer kommer till butiken för att handla.

Förseningarna ger kunder

– Inom mig så ler jag lite när speakern säger att tågen är försenade, säger hon lite skämtsamt och skrattar.

När det är mycket förseningar kan antalet kunder öka med 100 personer per dag, och det är en stor ökning för henne, förklarar hon.

– Förseningarna gör att vi får mer kunder och ökar försäljningen. Det är skönt att finnas här för dem, säger Linda Strid.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".