Hermann Larsson. Foto Mattias Sundler/Sveriges Radio.
Jönköping

Satsar miljoner för att locka spanjorer

Herman Larsson, Jönköping Airport: "Det ser bra ut"
1:29 min

Jönköpings kommun har satsat miljoner på att marknadsföra Jönköping i Spanien, men än så länge är det få spanjorer som hittat hit.

Just nu granskar Konkurrensverket avtalet mellan Jönköpings kommun och lågprisflygbolaget Ryanair eftersom det inte ska ha skett i linje med lagen om offentlig upphandling.

Avtalet har tidigare fått skrivas om men nu har flyglinjen mellan Jönköping och Barcelona öppnat. I avtalet ingick också att Jönköpings kommun skulle marknadsföra staden i Spanien.

Men på planet som landade i förra veckan var det mest svenska turister som varit på semester.

– Det ser bra ut, det är fler som upptäcker möjligheten att flyga härifrån ner till Spaninen. Vi ser även att det börjar komma en del spanjorer hit och det är det som bidrar med intänkter till regionen och besöksnäringen säger Herman Larsson på Jönköping Airport.

Målsättningen är alltså att 20 procent av passagerarna på planen till Jönköping ska vara turister från Spanien. Herman Larsson hoppas att marknadsföringen ska leda till att fler ska få upp ögonen för Jönköping och framför allt - Småland.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".