Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Flygbolag får bakläxa

Flygbolaget Nextjet som bland annat flyger från Jönköping måste bli bättre på att informera sina resenärer. Foto: Johan Nilsson/Scanpix

Konsumentombudsmannen ger flygbolaget Nextjet ett föreläggande om att de måste bli bättre på att informera sina resenärer.

Flygbolaget som bland annat flyger från Jönköping måste bli bättre på att informera resenärer om rätten att få kompensation vid förseningar eller nekad ombordstigning.

Det visar ett föreläggande från konsumentombudsmannen som bolaget nu godkänt.

Bryter flygbolaget mot kraven igen hotar ett vite på en halv miljon kronor.

Konsumentverket gjorde en inspektion på ett antal flygplatser under hösten 2012. Det visade sig att bolaget inte levde upp till lagens krav om information till resenärerna.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".