1 av 3
Susanne Sjöviker har varit med och utbildat sjuksköterskorna i rådgivningen. Foto: Robert Davidsson/Sveriges Radio
2 av 3
Britt Forsberg, verksamhetschef. Foto: Robert Davidsson/Sveriges Radio
3 av 3
Susanne Sjöviker. Foto: Robert Davidsson/Sveriges Radio
Nässjö

1177-sköterskorna lär sig ge råd på telefon

Verksamhetschefen: "Vi kommer minska belastningen till barnakuten"
1:46 min

Efter en lång tid av förberedelser, så är tiden snart inne. Från och med måndag den 2 september kan länsborna ringa 1177 och få sjukvårdsrådgivning.

Det var i oktober förra året som landstingsstyrelsen tog beslut om ett samlat kundcenter och avsatt drygt 13 miljoner kronor. Centret skulle placeras i Nässjö och där skulle finnas runt 40 tjänster.

Planen var att det skulle starta våren 2013. Så blev det inte. Istället öppnar sjukvårdsrådgivningen nästa måndag, den 2 september.

Den som ringer 1177 ska få upplysningar i hälso- och sjukvårdsfrågor och hjälp att hitta rätt i vården. Just nu utbildas ett 30-tal sjuksköterskor i Nässjö för att kunna ge den här hjälpen.

När länsborna börjar ringa 1177 om en dryg vecka så är tanken att andra delar av vården ska avlastas.
– Framförallt kommer vi minska belastningen till barnakuten, dit det ringer många och vill ha rådgivning, men där man kommer styra om samtalen till oss, säger verksamhetschef Britt Forsberg.

Det kommer också underlätta för både vårdcentralerna och de som ringer och vill ha sjukvårdsupplysning eftersom man i vanliga fall får vänta på att bli uppringd när man vill få råd av sin vårdcentral, säger Britt Forsberg.

De 30 sjuksköterskorna utbildas nu under två intensiva veckor i telefonihantering och att lära sig hur man på bästa sätt ska hjälpa de som ringer.
– Den största utmaningen är att kunna läsa av personerna som ringer, säger en av sjuksköterskorna.

Den här veckan har det handlat mest om teori för de som kommer att svara på nummer 1177, men nästa vecka kommer man att inrikta sig mer på praktiska övningar, säger Susanne Sjöviker som är en av de som håller i utbildningen.
– Man kan ringa till varandra till exempel och så har vi exempel på hur samtal kan se ut.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".