1 av 3
Ina Hagström från Bilprovningen. Foto: Alexandra Svedberg/Sveriges Radio
2 av 3
Eleonor Franklin från NTF. Foto: Hannes Ewehag/Sveriges Radio
3 av 3
Solveig Höög och Torwald Persson. Foto: Hannes Ewehag/Sveriges Radio
Trafik

Kvinnor har sämre däck på bilen

NTF: "Kvinnorna brukar vara bäst i trafiken, men.."
1:46 min

I dag börjar årets däckrazzia. I samband med det presenterades resultatet av förra årets razzia, som visar att kvinnor kör på sämre däck än män.

Från den 26 augusti till den 6 september genomförs däckrazzior på ett stort antal platser i landet. Vid razziorna kontrollerar polisen körkort och nykterhet på bilisterna. De som vill får också däcken undersökta.

Däckrazzian i Jönköping började vid Jordbron i dag på förmiddagen.

Tidigare år har alltså visat att däcken på bilar som körs av kvinnor är sämre än de som körs av män. Kontrollerna visar också att kvinnor är mer omedvetna om att deras däck är slitna än vad män är.

– Kvinnorna brukar vara bäst i det mesta när det gäller trafik med hastighet och säkerhet och allting sånt, men just med slitna däck och lufttrycket så är männen bättre, säger Eleonor Franklin, på trafiksäkerhetsorganisationen NTF i Jönköpings län.

29,2 procent av kvinnorna som kör med minst ett slitet däck är omedvetna om det. Motsvarande siffra hos männen är 24,5 procent.

Varför kvinnor kör på mer slitna däck är det ingen som vet, men det finns gissningar om att det beror på att kvinnor är mindre intresserade av att underhålla bilar.
– Det kan bero på att kvinnor inte kan lika mycket om bilar, säger bilisten Therese Norlander.

Solveig Höög satt idag i förarsätet brevid Torvald ?ersson och hos dem är det han som sköter däcken.
– Jag är väldigt slarvig men Torvald brukar kolla mina däck, säger Solveig Höög.
– Jag är stenhård med det, säger Torvald Persson och förklarar att det har med säkerheten att göra.

31,1 procent av de undersökta bilarna hade minst ett däck med 3 mm eller mindre mönsterdjup, vilket är sämre än vid razziorna 2011. När däcken slits under 3 mm ökar bromssträckan vid vått väglag och risken för vattenplaning betydligt.

Syftet med däckrazziorna är att öka bilisternas kunskap om mönsterdjupets betydelse för trafiksäkerheten.

Fotnot: Bakom razziorna står Polisen, NTF, Bilprovningen, Däckbranschens informationsråd och Trafikverket.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".