Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Lasso

Sociala medier gör barn ensamma

Publicerat tisdag 27 augusti 2013 kl 14.43
Unga i Jönköping: "Att sms:a är inte lika läskigt som att ringa"
(4:40 min)
Arkivbild: Maja Suslin/Scanpix

Unga människor väljer ofta att skicka sms eller chatta istället för att ringa. Men bristen på riktiga samtal gör att barnen kan bli osäkra socialt. Vissa vet knappt hur man umgås.

När Lassos reporter Hannes Ewehag pratar med gymnasielever i Jönköping visade det sig att de flesta föredrar att skicka sms istället för att ringa. Kanske slår de en signal om det är någon de står riktigt nära som de ska kontakta. Annars är det sms som gäller.
– Det är inte lika läskigt, säger Frida Hagård.

Tycker du att det är läskigt att ringa?
– Ja, det tar emot, jag vet inte vad det är, det är väl att man måste prata.

En annan av eleverna tycker dock att när det handlar om något riktigt viktigt, då vill hon ringa och prata om det hela.
– Då får jag fram det jag vill säga, säger Ellen O´Reilly.

Men varför är det annars sms som gäller framför samtal?
– Det är lättare, mer avslappnat och det går fortare, ska man ringa måste man förbereda sig och gå igenom vad man ska säga.

En som har märkt att ungas liv i den digitala världen får följder i det sociala samspelet för dem är Ewy Dahlin som är områdeschef för förskola- och grundskola Öster i Jönköping.
– Vi upptäckte att sexåringar inte kunde samspela utan de lekte som treåringar.

När personalen pratade med föräldrarna visade det sig att barnen satt väldigt mycket framför tv:n, datorn och liknande.
– Vi såg att de var sämre i konflikthantering, barn väljer istället att dra sig ur och gå hem.

Hon har också sett att barn numera har svårt att kompromissa. De är vana att ha egen telefon, egen tv och så vidare.
– Det påverkar förmågorna att kompromissa och lösa konflikter, livets gång.

På skolan och på fritids upptäcker man att barn förändrats.
– Det är jag, jag, jag, väldigt mycket jag, säger Ewy Dahlin.

Att få vänner och kompisar kräver att man kan läsa av en situation, hur man närmar sig kamrater och hur man behåller kamrater, menar hon, och tycker det är oroväckande med barn som står utanför kamratgängen.
– Jag hoppas det inte fortsätter utan att föräldrar, lärare och fritids uppmärksammar det här.

pernilla.arvidsson@sverigesradio.se
hannes.evehag@sverigesradio.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".