1 av 2
Jönköping Airport. Arkivbild: Dan Segerson/Sveriges Radio.
2 av 2
Mats Green. Foto: Anna Ekström/Sveriges Radio
Trafik

Förslag: Regionen ska driva flygplatsen

När Landstinget i Jönköpings län går över till att bli en region i nästa val, vill Jönköpings kommun bli av med helhetsansvaret för sin förlusttyngda flygplats.

När den nya regionen bildas 2015 kan alltså Jönköping Airport komma att hamna under regionens ansvar.
– Dels är det så att flygplatsen har en enorm betydelse för regionens näringsliv och samtliga kommuner i Jönköpings län, sen så har man givetvis tittat på hur andra län hanterar det här, säger Mats Green (M), kommunstyrelsens ordförande i Jönköping.

Han nämner grannlänet Kronoberg som exempel.
– Där Småland Airport i Växjö ägs och drivs av regionen.

Yttrandet från Jönköpings kommun lämnas över till regionbildningskommittén. Sedan är det upp till den så kallade sammanläggningskommittén att konkret diskutera frågan om flygplatsens ägande tillsammans med andra frågor.

Redan i dag finansieras flygplatsen delvis regionalt, genom bidrag från landstinget. Och flygplatsen är en riktig förlustaffär. Men det är inget som är unikt för flyget, enligt Mats Green.
– Vi tror att det är viktigt att man är medveten om att all infrastruktur är förlustaffärer; alla bussar och vägar vi har är förlustaffärer, förutom biljettintäkter måste man gå in med skattepengar.

Hur hårt motstånd förväntar du dig?
– Vi är måna om en bra helhet för Jönköpings län och många företag i alla länets kommuner är beroende av en flygplats.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".