1 av 4
Anders Lundgren, facklig ombud för Livs, tycker nedläggningen är för jäklig eftersom fabriken går med vinst. Foto: Peter Jernberg / SR
2 av 4
Alla anställda har varslats om uppsägning, när godistillverkningen läggs ner i Habo. Foto: Peter Jernberg/Sveriges Radio
3 av 4
Tomas Jönsson, ekonomichef på Webes hade många frågor att svara på under onsdagen. Foto: Peter Jernberg / Sveriges Radio
4 av 4
Den klassiska Ferrari-bilen slutar tillverkas inom ett år i Habo. Foto: Peter Jernberg / Sveriges Radio
Habo

Besked om nedläggning chockar Toms-Webes personal

"Det är för djäkligt
2:00 min

42 personer förlorar sina jobb när godistillverkaren Toms, tidigare Webes, flyttar sin verksamhet till Danmark och tillverkningen av Ferraribilen och geléhallonen försvinner från länet. "Alla blev tysta och tomma, tårarna bara rann på oss", säger Marie Svensson, en av de anställda.

Det är de danska ägarna Toms som köpte upp Webes för elva år sedan som beslutat att flytta tillverkningen till Danmark. Personalen fick beskedet om att de varslats om uppsägning i går, tisdag, och därmed går en 60-årig godisepok i Habo i graven.

- Man hade inga ord, det var bara tomt. Det går som i en dvala i dag och man har inte smält det hela. Det får ta tid, säger Marie Svensson som arbetar på lagret och i butiken intill.

Mest kända produkten är förstås Ferrari-bilen och om ett år kommer den att sluta tillverkas i Habo.

– Känslorna är ju förtvivlade till viss del, det var ett chockerande budskap som jag fick i fredags och som de anställda fick i går, säger Tomas Jönsson, ekonomichef på fabriken i Habo.

– En del var förtvivlade, en del tårögda och en del knöt näven i fickan och ville visa danskarna att vi kan, säger Tomas Jönsson.

Produktionen i Habo ska fortsätta i ett år ungefär är ägarnas besked. Exakt när flytten kommer att ske är än så länge oklart.

Var detta oväntat?

– För mig var det det, vi har visat goda siffror, men sedan har man ju en förståelse för att man vill konsolidera sina produktionsanläggningar i en stor koncern. Jag är ju inte överens med koncernledningen i det här beslutet. Vi har ju tyckt att det finns andra dellösningar i detta men jag har ändå respekt för beslutet.

Beslutet är svårt att ändra på, tror Tomas Jönsson.
– Nej, jag kan inte se något som kan ändra beslutet.

En epok i Habos historia går nu i graven nästa år. Tillverkningen har funnits i Habo i 60 år och fabriken ligger synligt vid infarten till Habo centrum.

– En av de tråkiga delbitarna i det här beslutet är att en mångårig tradition försvinner och det är detta som gör mest ont i hjärtat att vi tappar traditionen och den familjeägda känslan i företaget. Det hjälpte inte och det blir trots allt en symbol för Habo som försvinner.

Habos kommunalråd Thomas Werthén beklagar att Habo nu förlorar en stark symbol.

- Det slog ned som en chock, det är ju en ikon för Habo och vi hade hoppats at när danska företaget tog över så skulle framtiden om inte säkras så ändå vara stabil. Både geléhallonet och Ferraribilen hade sin födelse här men så är verkligheten i dag och inget varar för evigt, säger Thomas Werthén.

Han tror dock Habo har förutsättningar att hjälpa de som nu varslats.

- Som tur är har vi länets i särklass lägsta arbetslöshet så vi har kanske bättre förutsättningar än andra kommuner att man hittar något annat.

Peter Jernberg
peter.jernberg@sverigesradio.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".