Konsument

De vill få oss stänga av mobilen

Vill ha mobilfritt på restaurangen
5:26 min

Tillhör du dem som inte kan släppa din mobiltelefon ens på restaurangen eller i kön till kassan i mataffären. Då är du inte ensam, men det är många som ser det som ett problem och som vill ha mobiletikett.

Alla har vi väl någon gång pratat i mobiltelefon när vi stått i kö i en restaurang eller butik, eller i alla fall sett någon som gjort det.

Många lägger i alla fall inte ens ner telefonen när de beställer mat, och det har fått Alexander Calisir som jobbar på en restaurang i Jönköping att reagera.

– De pratar ju hela tiden. De slappnar inte av på sin lunch. Även när de ska beställa så pratar de i telefon, vilket stressar upp både oss och dem. Ibland pratar han så mycket att han inte vet vad han beställer. Halva lunchen går ut på att prata, säger Alexander som hoppas fler kunde lämna telefonen i fickan under besöket.

– För vår del, för att de ska kunna slappna av i 40 minuter och för att det ska gå smidigare för oss.

Många tillbringar större delen av dygnet med mobiltelefonen klistrad vid örat eller i handen och släpper den inte ens när de beställer mat - något som bland annat irriterar Alexander på Liban Deli i Jönköping som funderar på hur man ska komma tillrätta med problemet på hans restaurang.

– Antingen att man inför telefonförbud under lunchen eller att man skulle ha någon form av störare. Men det är mest på en skojig nivå eftersom det kan uppstå allvarliga situationer. Det skulle vara en kul grej att ha telefonförbud men jag kan inte tvinga folk att stänga av.

Men det är inte bara i restauranger som man ser mobiltelefonpratet som ett problem. Cecilia Tauschek jobbar på Ica Flamman på Öster i Jönköping, hon har tidigare jobbat i andra butiker, och känner väl igen problemet med kunder som pratar i mobiltelefon.

– Många går inte utanför dörren utan sin mobiltelefon och man ska helst vara tillgänglig dygnets alla timmar. Det gör att man kan vara mitt i ett samtal, men det blir en väldig nonchalans mot den som expedierar dig. Det är också lätt hänt att man kanske slår fel kod eller blir debiterad ett högre belopp. Jag tror det är rätt viktigt att man kan säga till den man pratar med att man ringer upp.

Såväl restaurang- som butiksbiträdena får medhåll av vett- och etikettspecialisten Mats Danielsson från Eksjö.

– Det är ett ohyfs överallt. Man struntar i folk i kassor, det pratas vid restaurangbord. Det visas ingen hänsyn någonstans och uppriktigt sagt är jag trött på det, säger Mats.

– Stäng av telefonen, visa den person du står framför respekt. Det är nästintill oförskämt. 

Hannes Ewehag
hannes.evehag@sverigesradio.se

Fråga
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".