HV har förlorat också som varumärke

När HV71 nu missar att gå till slutspel är det inte bara en direkt ekonomisk förlust för klubben. Också varumärket HV71 har fått sig en knäck och det kan bli svårare att hitta sponsorer i framtiden.

Det menar Tomas Ahlebro, som är marknadsföringskonsult och varumärkesexpert från Jönköping. Idag är det lika viktigt att bygga ett bra varumärke för en klubb som att bygga upp en bra sportslig verksamhet.

Tomas Ahlebro har arbetat i nästan 30 år inom Electroluxkoncernen som äger HV:s idag största sponsor Husqvarna. Idag är han fristående marknadsföringskonsult och hans bedömning är att HV tappat i varummärkesvärde när man nu missat slutspelet. 

Men det är inte bara den dåliga säsongen som är ett problem för HV71, enligt Ahlebro. Det är inte heller bra för varumärket när man sparkar sportchefen snett nedåt och ger tränaren kicken för att sedan återanställda honom kort därefter. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".