Sydkraft byter namn inför melodifestival

Många företag driver stora reklamkampanjer under melodifestivalen i Växjö i helgen, och även just nu mycket omdiskuterade företag som Telia och Sydkraft lägger stora pengar på att synas under evenemanget. Men Sydkraft skyltar med ett annat namn.

Uppe i Tipshallen står stora röda montrar där Sydkraftsmedarbetare kommer stå ikväll och göra reklam för sitt företag. Men det står inte Sydkraft på skyltarna utan EON, namnet på den tyska koncern som Sydkraft ingår i. Sydkraft har visserligen tänkt byta namn till EON, men namnbytet har skjutits upp till i höst.

Evenemanget melodifestivalen får enligt sponsonansvarige Mats Låftman, in cirka 15 miljoner i sponsorintäkter. Sydkraft är den strösta sponsorn tillsammans med Telia, Lindex och Posten. Hur mycket kampanjen kostar Sydkraft vill Tord Andersson inte säga, men Sydkraft har bantat sin kampanj på grund av stormen, säger han.

Att dra in kampanjen helt och hållet på grund av stormen var däremot inte aktuellt.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".