P4 Eftermiddag

Synskadade rasar mot ny trafiklösning

3:52 min

Övergångsställen har tagits bort och ersatts med en variant av upphöjd gångpassage för att ge en tryggare trafikmiljö. Men synskadade rasar.

P4 Jönköping har tidigare berättat om den nya märkliga övergången i korsningen Barnarpsgatan-Brunnsgatan i centrala Jönköping.

Där har kommunen plockat bort alla övergångsställen och ersatt dem med en stor, upphöjd, fyrkant av kullerstenar - med vita stenar formade som stora vågiga löv som går diagonalt över korsningen.

Meningen är att både bilisterna och de som går ska bli lite tveksamma vad som gäller, och söka ögonkontakt med varandra , samtidigt som bilarna sänker hastigheten. Bra så, men hur ska blinda göra? Det undrar Christer Svenningsson på HSO, Handikappades samarbetsorganisation, som själv är synskadad.

– Problemet är att det är öppna ytor, det finns ingen fästpunkt. Jag måste ha en trottoarkant som utgångsläge för att känna vart jag står någonstans när jag börjar gå över gatan, så jag kommer rakt över. Likadant när jag kommer över, att jag stöter emot en trottoarkant så jag vet att jag kommit över. Finns inte de så är det ungefär som att befinna sig på ett stort torg, du har ingen aning om vart du är någonstans, säger Christer Svenningsson.

Det är en katatstrof. Jag bor strax norr om den här platsen, Handikapprörelsen har sitt kansli en liten bit ner. Där nere är jag ganska ofta, men jag kan inte gå dit ner längre, som jag gjort i alla år. Jag kommer inte över här utan nu får jag åka färdtjänst. 

 

Henrik Zetterholm, chef på utvecklings- och trafikavdelningen på stadsbyggnadskontoret i Jönköpings kommun - Christer Svenningsson berättar att ni har haft en dialog med HSO om hur trafikmiljön på Västra centrum ska bli tillgänglig även för handikappade, men de tycker inte att ni har lyssnat på dem. Vad anser du?

– Även efter att det byggts har vi haft en dialog med dem, vi har varit ute och gått med dem vid två eller tre tillfällen och vi var senast i måndags ute på plats och tittade på vad man skulle kunna göra för att underlätta för de synskadade. 

Vad skulle man kunna göra?

– Korsningen är ju egentligen utformad för att prioritera gående och att bilar ska sänka hastigheten. Det bygger ju naturligtvis på att gående behöver ha bättre ögonkontakt med bilisterna. Men den största kritiken som finns här från de synskadade är ju att den här fyra centimeters kantstenshöjningen saknas. Det är något vi håller på att diskutera med HSO. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista