Farthindret i Östergötlands Ryd. Foto: Jimmy Calmerberg/Sveriges Radio

Nytt farthinder kan bli vanligare

Farthindret som har utvecklats i Östergötland kan snart komma att bli betydligt vanligare. Hastigheten har minskats samtidigt som noll rapporter om skador på bilar kommit in.

Idén bygger på att en del av vägbanan öppnas och skapar ett hål som ska få trafikanterna att reagera. Resultat efter tre års försök visar sig vara så bra att produkten nu förväntas sprida sig i Europa.

– Tittar man på trafiksäkerhetsaspekten som är huvudsyftet så har antalet fortkörare sjunkit från 70 procent till 20 procent, så det är en effektiv åtgärd. Under de här tre åren har har det inte blivit några rapporterade skador eller anspråk på skador på fälgar och annat, säger Marcus Raningen på företaget Edeva i Linköping som tagit fram farthindret.

Efter tre års försöksperiod så går idén nu på ytterligare försäljning?

– Ja, det är riktigt, Öresundsbron och Edeva har tecknat ett avtal om leverans på fyra stycken moduler till deras betalstationer. Det blir ett fönster till resten av Europa, så vi ser positivt på försäljningen.

Vad innebär det här för företaget i arbetstillfällen sett?

– Vi har fått ett stort intresse från Europa. Som vi ser det så skulle även en liten volym på ett par procent i Europa innebära relativt många arbetstillfällen med tanke på det antal farthinder som finns där.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".