Trafikdirektör Carl-Johan Sjöberg är besviken och självkritisk efter situationen. Foto: Peter Jernberg/Sveriges Radio
Jönköpings län

Skattebetalarna får stå för DSB:s miljonförluster

Trafikdirektör om slaget mot skattebetalarna: Det är surt
1:55 min

Länets skattebetalare och kollektivresenärer tvingas nu betala delar av tågoperatören DSB Smålands förluster. Närmare bestämt 20 miljoner kronor.

DSB lämnar ju driften av Krösatågen efter lönsamhetsproblem, men på grund av ett slarvigt skrivet avtal tvingas länstrafiken täcka upp 20 miljoner kronor av DSB:s förluster. I förlängningen blir det skattebetalarna och resenärerna som får stå för den notan.

– Det är ju surt givetvis. Dels att det alltid är surt att förlora en tvist man har haft och sedan är det mycket pengar, säger trafikdirektör Carl-Johan Sjöberg i Jönköping.

Danska DSB tvingades ju i höstas kasta in handduken när det gäller driften av Krösatågen i Jönköping, Halland, Kronoberg och Kalmar. Det här sedan man fått lönsamhetsproblem, i mars tar Veolia över istället.

Vad som inte är känt är att det är skattebetalarna som genom länstrafiken får stå för DSB:s förluster till stor del, det visar en dom i skiljenämnden.

I avtalet mellan länstrafikbolagen och DSB Småland finns en så kallad moderbolagsgaranti. Där DSB lovar att täcka förluster i sitt dotterbolag DSB Småland för att undvika konkurser och inställd trafik.

Men det här visade sig vara så luddigt skrivet att DSB till stora delar kunde krypa undan och istället lasta över kostnaderna på Länstrafiken, visar domen från skiljenämnden som till slut fick avgöra tvisten.

– Både vi tjänstemän och våra jurister hade gott hopp om att det skulle gå vår väg. Nu gjorde det inte det och då får man följa det utslaget som är i skiljenämnden, säger Carl-Johan Sjöberg.

Är det rimligt att resenärer och skattebetalare ska stå för DBS:s förluster?

– Nej, det tycker inte vi. Det är egentligen det som hela tvisten har handlat om. Vi tycker att de har gjort en utfästelse och den får de hålla.

DSB vann striden och skattebetalarna och resenärerna blev förlorare. Länstrafiken i de fyra länen får totalt stå för nästan 30 miljoner kronor av förlusterna, rakt ned i det danska bolagets ficka.

Eftersom det mesta av trafiken går i Jönköping får man där täcka upp närmare 20 av de 30 miljonerna. Kronoberg får stå för 3 miljoner och Halland och Kalmar 2 miljoner kronor vardera, i runda tal. Det här resulterar nu i att Länstrafiken gör en förlust på 15 miljoner kronor 2013.

Trafikdirektör Carl-Johan Sjöberg i Jönköping är självkritisk och menar att man i framtiden nu måste vara mer noggranna när man skriver avtal.

– Det är något vi såklart har lärt oss av detta. Man måste vara oerhört tydlig och kommunicera vad till exempel en moderbolagsgaranti innebär, säger han.

De här miljonerna hade ni kunnat få mycket trafik för.

– Så är det ju. Det här är ju pengar som vi inte haft i vår budget, utan det blir en förlust 2013.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".