1 av 3
Stämningen var mycket dämpad på SJ:s Call center i Tranås på tisdagen. Foto: Kjell Ahlkvist/Sveriges Radio.
2 av 3
Det var inga glada nyheter som Crister Fritzson, vd och koncernchef på SJ, kom med idag. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman / SvD / TT
3 av 3
Eva Kihlberg, ordförande SEKO Trafik Småland. Foto: Kjell Ahlkvist/Sveriges Radio.

Tranås och Nässjö drabbas när SJ sparar

Thomas Silbersky: Därför lägger SJ ner i Tranås
1:31 min

400 anställda kommer att förlora jobben när SJ ska spara en miljard på tre år.

I Jönköpings län drabbas Tranås hårt, där kommer SJ:s kontaktcenter läggas ner och all sådan verksamhet koncentreras till Ånge. 95 tillsvidareanställda i Tranås påverkas, dessutom 17 personer som har tidsbegränsad anställning. 

– Att lägga ner ett call-center var ganska naturligt med tanke på den utveckling vi haft. Båda call-centerna är ungefär lika stora, de är lika effektiva och det som fällde avgörandet, när vi gjorde en samlad bedömning, är att vi bedömer att det skulle bli ännu tuffare för Ånge som ort om vi lade ner Ånge call-center. De har lite högre arbetslöshet och det är en mindre ort än vad Tranås är men vi är  fullständigt medvetna om att Tranås också är en lite ort som haft stora utmaningar den senaste tiden. 

Enligt SJ har antalet samtal minskat med 44 procent, från 3,2 miljoner till 1,8 miljoner samtal på fyra år och det ska vara en av anledningarna till omstruktureringen.

– Jag har idag informerat våra medarbetare i Tranås om varslet. Det är ett smärtsamt och mycket tråkigt besked att ge både till vår personal och till Tranås som ort, men nödvändigt för att säkra SJ:s framtid, säger SJ:s marknads- och försäljningsdirektör Thomas Silbersky i ett pressmeddelande.

De flesta jobben försvinner på huvudkontoret i Stockholm, men 18 av företagets 24 resebutiker läggs också ner, bland dem den i Nässjö där tre medarbetare varslas enligt ett pressmeddelande från SJ. Kontaktcentret i Tranås kommer lägga ner 31 juli.

Enligt pressmeddelandet är "syftet att rusta bolaget inför den nya konkurrenssituationen och anpassa organisationen efter kundernas köpbeteenden".

Lista på de 18 Resebutiker som stänger den 31 mars 2014: Alvesta, Borlänge, Enköping, Eskilstuna, Gävle, Hallsberg, Karlstad, Katrineholm, Köpenhamn, Linköping, Norrköping, Nyköping, Nässjö, Skövde, Uppsala, Västerås, Örebro och Östersund. Verksamheterna i resebutikerna vid Arlanda, Sundsvall, Stockholm, Göteborg och Malmö berörs inte av varslet.

Det SJ kallar Contact center, eller call center, är deras kundtjänst som bland annat erbjuder biljettförsäljning och trafikinformation via telefon.
En resebutik är den fysiska plats där man, ofta i ett resecentrum/järnvägsstation, kan köpa sin biljett eller få personlig hjälp.

Vet du mer? Kontakta nyhetsredaktionen, news.jkpg@sverigesradio.se eller ring 036-215 66 00.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".