Gislaved

Klagomål: Närtrafiken blev sämre när landstinget tog över

Sedan landstinget tog över närtrafiken har både bemötande och service försämrats. Det menar invånare som vänt sig med klagomål till Gislaveds kommun.

Närtrafiken i länet kan man ringa och åka med om det är långt till buss och tåg.

Vid årsskiftet tog landstinget över verksamheten från kommunerna och efter det har ledningen i Gislaved fått signaler om både sämre bemötande och sämre service.

Både moderata kommunalrådet Niclas Palmgren och socialdemokraternas Marie Johansson skriver nu till landstingsledningen och kräver ett krismöte med landstinget om signalerna om försämring.

Niclas Palmgren säger till P4 Jönköping att flera resenärer hört av sig om försämringar och dåligt bemötande och att landstingsledningen nu måste svara på vad man gjort för förändringar.

– När kunden blir bemött på ett sätt där man känner sig uppläxad så är det förstås inte bra. Det som gör mig upprörd är att barn blir bemötta på ett uppläxande sätt. Så får det inte gå till. Det är inte bara en som hört av sig till oss utan flera så nu måste vi höra efter vad det är som förändrats och inte fungerar som tidigare, säger Niclas Palmgren.

Så kallad anropsstyrd närtrafik finns numera i hela länet sedan landstinget tog över och nyttjas av de som har långt till kollektivtrafiken. Man ringer och sedan åker en buss runt och hämtar upp.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista