Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Jönköping

Skolan misslyckas med internetundervisning

Publicerat lördag 25 januari 2014 kl 12.37
Ulli Samuelsson: Räcker inte att man är duktig på datorspel
(2:06 min)
1 av 2
Foto: Fredrik Sandberg/Scanpix.
2 av 2
Ulli Samuelsson. Foto: Rebecka Montelius/Sveriges Radio

Den som tror att alla unga är jätteduktiga på datorer och internet tror fel. Det skiljer mycket och avgörande faktorer är bland annat vilken lärare man har i skolan.

Social bakgrund, vem man umgås med och vem man får som lärare i skolan avgör hur bra man klarar och kommer att klara sig i den digitala världen och det skiljer mycket.

Det visar en avhandling på högskolan för lärande och kommunikation i Jönköping.
– Barnen har olika möjligheter att dra nytta av tekniken i framtiden, säger Ulli Samuelsson, doktor i pedagogik och den som gjort avhandlingen, som presenterades i går.

I den konstaterar Ulli Samuelsson att det både i Sverige och utomlands råder en digital ojämlikhet bland unga. Men i Sverige blir det extra tydligt, eftersom Sverige är ett digitalt mycket utvecklat land. I princip alla hushåll har internet till exempel. Men trots det är ojämlikheten stor, så stor att skolan inte lyckas överbrygga skillnaderna och få alla att förstå.

– Det räcker kanske inte att man är jätteduktig på att spela datorspel när man ska fylla i en blankett till Försäkringskassan på nätet.

Det finns mycket olika saker i samhället i dag, där det innebär fördelar att kunna tekniken, säger Ulli Samuelsson, och undervisningen i skolan räcker inte för att få med alla elever ens till en lägstanivå.
– Där misslyckas skolan - och anledningen till det är att vi har otydliga styrdokument och att det blir upp till varje lärare att bedöma det här.

Då ligger det nära till hands att den lärare som inte tycker det är så roligt med digital teknik, eller inte är så duktig, prioriterar bort det.

Vad kan man göra för att lösa det här?
– En viktig del är att lyfta debatten inom skolvärlden - hur ska vi tolka styrdokumenten så att vi inte bidrar till att öka klyftorna mellan eleverna när det gäller den digitala ojämlikheten.

Kommentera gärna artikeln: Stora digitala klyftor bland unga - hur allvarligt är det?

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".