1 av 10
Strömlinjeformen dominerar på Leaf som fick en försiktig make-over på sin design förra året. Foto: Nissan
2 av 10
Bakändan är lite mer lyckad i utformningen med bilvärldens längsta bakljus? Sluttande bagagelucka stjäl utrymme. Foto: Nissan
3 av 10
En stor display ersätter mätarna framför ratten, men det flesta funktioner man vill nå lätt har vanliga knappar. Snyggt och redigt med lite smart-phoneinspirerad konsoll i mitten.
4 av 10
Bilen laddas under en lucka i den kylarlösa fronten. Sladden är ständigt i vägen i bagaget.
5 av 10
Vår referensbarnvagn får plats och kanske någon väska till. Sedan är det fullt. Dålig lasthöjd.
6 av 10
På displayen kan man knappa fram hur mycket energi man förbrukat. Kul i början. Man tröttnar på det.
7 av 10
Lyktorna fram är rena grodögonen och bidrar till den lite annorlunda designen. Måste elbil signalera udda?
8 av 10
Efter uppdateringen av bilen går sätet bak att fälla, men det blir en hög lastkant.
9 av 10
Växelspaken är ersatt av en joystick med tre lägen: framåt, bakåt och neutral.
10 av 10
En kraftig tunnel tar plats i baksätet. Innehåller batterier.

Bilrecension: Nissan Leaf fungerar som pendlarbil

"Bak är den ju faktiskt jättesnygg"
8:12 min

En småbil till priset av en Volvo V70 som inte går längre än 12 mil. Sugen?

Nej, många svenskar ratar fortfarande elbilen och med få laddställen, kort räckvidd och skyhögt pris är det motigt för Nissans elbil Leaf. Stundtals Norges mest sålda bil förra året tack vare kraftiga förmåner och subventioner.

Men som pendlarbil i vardagen funkar det ändå utmärkt. Om du inte glömmer att ladda... Följ med när vår bilrecensent Peter Jernberg provkör tillsammans med Elin Ericsson.

Fakta Nissan Leaf

Pris: (efter premien på 40 000) från 274 890 kr

Motor: El med 109 hästkrafter och 254 newtonmeter

Batteri: Litiumjon på 22 kWh

Prestanda: 0 till 100 km på 11,9 sek, toppfart 175 kilometer

Elförbrukning (enligt tillverkaren): 15 kWh per 100 kilometer

Plus och Minus Nissan Leaf

PLUS
Miljövänligt
Tyst
Ergonomisk instrumentbräda
Låg milkostnad

MINUS
Få laddstolpar
Utrymmen
Pris
Andrahandsvärde?
Räckviddsångest

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".