Busschauffören Rob Lenting tror inte att förändringen ger några större vinster. Foto: David Svanberg/Sveriges Radio

Nu får Rob köra bussen snabbare

NTF: En krock i 100 km/h kan få ödesdigra konsekvenser
1:39 min

Från och med imorgon får bussar utrustade med säkerhetsbälten köra fortare.

Från och med imorgon får bussar med säkerhetsbälten på alla platser köra i 100 kilometer i timmen, jämfört med max 90 som det varit tidigare. Men förändringen kritiseras av trafiksäkerhetsorgansiationen NTF.

Rob Lenting från Jönköping har varit busschaufför i många år och tudelad till förändringen.

– Man är ju glad som chaufför att man kan göra det, men det hjälper inte mycket. Både för miljöns skull och för resan, det ger inte mycket vinst, säger Rob. 

När busschauffören Rob Lenting kör från Resecentrum i Jönköping går färden på motorvägen till Gränna, knappt fyra mil norrut. En resa som blir drygt två minuter kortare vid 100 jämfört med 90 kilometer i timmen.

Att bussar med säkerhetsbälten från och med imorgon får köra snabbare kritiseras av trafiksäkerhetsorgansiationen NTF. Deras egna undersökningar visar att många passagerare struntar i att använda bälten.

Ju högre hastighet man har desto större krockvåld blir det. Vid en eventuell krock vid 100 kilometer i timmen kan det få ödesdigra konsekvenser.

Men Per Öhgren, trafiksäkerhetsexpert på Transportstyrelsen, tror inte att riskerna är så stora med att höja hastigheterna och förklarar att det är ett sätt att öka bussåkandet.

Lotta Berglund och dottern Selma är på väg från Jönköping till Göteborg och de är överens om att det är bra om bussen kör lite fortare.

– De är ju säkra på vägarna, som alla andra säger hon och får medhåll av Selma.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".