Gränna-Visingsö

Frustration över färjeproblem

1:24 min

När färjetrafiken mellan Gränna och Visingsö återigen drabbades av problem i går var upprördheten stor. Både hos bilister och färjepersonalen.

Efter att nya Visingsöfärjan Braheborg började gå i mitten av juni så har det flera gånger varit problem som drabbat allmänheten.

I går stod färjan still under uppemot tio timmar och ersattes av den betydligt mindre Christina Brahe.

Det innebar timmar av köande för bilister. En av dem var Anders von Gegerfelt som åkt från Stockholm för att hälsa på föräldrarna på Visingsö.
– Jag fick vänta tre och en halv timme, jag kallar det här för lilla Friends Arena, det här är lika fiaskoartat som Friends Arena.

Det var vid sjutiden igår som personalen upptäckte att det inte gick att fälla ner landgången i färjeläget på Visingsö.
– Hydrauliken har krånglat, fallerat för oss, säger Jonny Ödeén, distriktschef i Färjerederiet som ingår i Trafikverket.

Företaget som levererat utrustningen fick skicka tekniker från Stockholm till Visingsö i går och inte förrän efter 17 kunde Braheborg gå igen.
– Vi är lika frustrerade som den allmänhet som drabbades, vi i personalen som inte kan utföra vårt arbete.

Det är inte första gången som Braheborg står still, men orsakerna har varierat.
–  Det är naturligtvis ett komplicerat system som dras med en del barnsjukdomar.

Anders von Gegerfelt från Stockholm är kritisk till bygget av nya, dyra,  stora färjan Braheborg som också krävde två nya färjelägen.
– Man valde att inte lyssna på folket som tyckte att man skulle bygga en kopia av Ebba Brahe så hade man kanske kunnat renovera färjelägena istället för att bygga nya.

På frågan om de ansvariga tagit sig vatten över huvudet säger Jonny Ödeén att han inte kan svara på det.
– Det är inte vi, personalen, som konstruerat det här konceptet, utan det är ju en leverantör som levererat den här utrustning.

Vid problemen i går kunde man inte använda "mellanfärjan" Ebba Brahe eftersom den inte är godkänd av Transportstyrelsen. Men om problem med Braheborg skulle inträffa igen har man nu skaffat dispens och kan i så fall köra med reducerad kapacitet.

Varför byggde man en stor färja med nya färjelägen?
– Det får du fråga rederiet om och Jönköpings kommun som är väghållare, men  om jag ska svara i deras ställe handlar det väl helt enkelt om att man vill ha så stor kapacitet som möjligt för att säkerställa en trygg och säker överfart och för ön att utvecklas.