Broar och risade vägar är några av de metoder som används mer systematiskt vid skogsavverkning för att minska körskador säger, Göran Örlander, skogschef på Södra

Minskade skador i skogen med enkla medel

"Markägarna är glada"
1:43 min

Skogsmaskiner lämnar ofta fula spår efter sig i samband med skogsavverkning. Men nu har skogskoncernen Södra lyckats minska skadorna.

Skador på marken i samband med skogsavverkning är ett stort problem. De tunga skogsmaskinerna lämnar ofta långa, djupa och fula spår efter sig. Men det senaste året har skogskoncernen Södra med ganska enkla medel lyckats halvera sina körskador.

– Vi är jätteglada för detta, markägarna är glada, entreprenörerna är glada och allmänheten också. Vi är väldigt nöjda med det jobb som har gjorts det sista året, säger Göran Örlander, skogschef på Södra.

Sedan ett år tillbaka jobbar Södra aktivt med att minska de skador som blir på marken i samband med avverkningar. Skogsmaskinerna gör djupa spår som inte bara är fula utan också förstör marken.

Tidigare blev det körskador vid uppemot var femte slutavverkning som Södra gjorde, nu har den siffran halverats.

– Egentligen handlar det om ganska enkla saker som vi systematiskt genomför nu.

– Det handlar om att bygga broar, om att risa vägar, vi använder något som vi kallar markskonare, vi planerar mycket bättre och använder helt nya kartor. Det är väldigt viktigt för oss att vi förebygger skador för vi vill inte köra sönder. Men skulle marken ändå gå sönder och det är tillräckligt mycket, då reparerar vi den skadan, säger Göran Örlander.

Södra var först i landet med att börja jobba systematiskt med det här, enligt Göran Örlander, och målet är nu att körskadorna ska minskas ännu mer.

I dag lämnar Södra en garanti till markägarna om att återställa de eventuella skador som blir vid slutavverkningar, men nu utvidgar man garantin till att gälla hela kedjan.

– Från den 1 december kommer vi också att ha biobränslet och markberedningen med i den här garantin, för det är ju rätt meningslöst om vi klarar det i slutavverkningen och sedan kör sönder det i efterföljande operationer, säger Göran Örlander.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".