Socialtjänsten, skylt. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Socialtjänsten

Utbildningen förbereder inte för det tuffa livet

Elin Franzén: Kände mig inte redo för att jobba inom socialtjänsten
3:35 min

– Det kan vara barn som berättar att de vill ta livet av sig eller varit utsatta för sexuella övergrepp. Hur bemöter jag det? Ingen aning, säger Elin som utbildat sig till socionom i Jönköping.

Många socialkontor har svårt att rekrytera barnutredare. Ett bekymmer är att de som utbildar sig till socionomer inte får tillräckligt med kunskap för det tuffa arbetet inom socialtjänsten.

– När jag var färdig med min utbildning kände jag mig inte redo för att börja jobba inom socialtjänsten, den är inte inriktad på det. Den är inriktad på socialt arbete men kanske mer på ett vetenskapligt och övergripande plan. Man får lära sig om olika former av socialt arbete, men jag upplever inte att den var inriktad på svensk socialtjänst, säger Elin Franzén som läste till socionom i Jönköping.

Ville ha varit mer förberedd

I förra veckan berättade P4 Jönköping att många kommuner i Jönköping län har svårt att rekrytera barnutredare och personal till socialtjänsterna.

Sedan i somras är det krav på att socialsekreterare ska ha socionomexamen. Samtidigt vittnar flera anställda om att de inte har tillräckligt med sig i bagaget från utbildningen för att klara de uppgifter som krävs för arbetet som socialhandläggare. Elin Franzen hade önskat att det förberett henne mer för jobbet som väntade.

Det är en väldigt stor utmaning att sitta i ett rum med en familj och att ha svåra samtal med barn. Det har vi ingen förberedelse alls för. 

Men det finns också ett dilemma - socionomutbildningen är inte en yrkesutbildning för socialtjänsten, även om det är där de flesta nyutexaminerade hamnar. Det är tre och ett halvt års studier som ska förbereda för många arbeten - allt från från äldreomsorg, socialtjänst, kurator och förvaltning.

Vill ha tydligare koppling

Agneta Jöhnk, chef för avdelningen för arbetsgivarpolitik på Sveriges kommuner och landsting, håller med om att det är för långt mellan studier och jobbet som socialhandläggare.

– Kopplingen mellan universitet, utbildningen, och arbetslivet skulle vi kunna göra mycket, mycket bättre så att det inte blir för akademiserat när man läser och sedan rakt ut i den brutala verkligheten, säger Jöhnk.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".