Daniel Lilja, chef över ambulanssjukvården, lutar sig mot en ambulans i ett garage.
Daniel Lilja, verksamhetschef för ambulanssjukvården i Jönköpings län. Foto: Hannes Ewehag/Sveriges Radio
Jönköpings län

Ambulanspersonal nickar till - men här finns dygnspassen kvar

Vårdförbundet: Accepteras ingen annanstans i trafiken
1:30 min

Ambulanser där förarna jobbat i nästan ett dygn körs fortfarande omkring i Jönköpings län.

På flera håll i landet har ambulanssjuksköterskornas dygnspass tagit bort av säkerhetsskäl. Men i Jönköpings län kör det fortfarande ambulanser där föraren är inne på sin 22:a eller 23:e timme.

Fackförbundet Vårdförbundet jobbar för att få bort de här passen och kan få hjälp av ett aktuellt rättsfall.

– Kroppen säger ifrån, att de här passen är för långa. Man skulle inte acceptera det någon annanstans i trafiken, säger Sineva Ribeiro som är ordförande i Vårdförbundet, till P1 Morgon.

Frågan har varit uppe förr, nu är den aktuell igen, i och med en händelse i Västra Götaland där en ambulanssjuksköterska somnade vid ratten och körde av vägen. Arbetsgivaren åtalades för arbetsmiljöbrott och på fredag kommer domen.

Enligt åklagaren berodde olyckan på att ambulanssjuksköterskan hade jobbat nästan 23 timmar i sträck. Det gör ambulanspersonal även i Jönköpings län. Men verksamhetschefen för ambulansverksamheten här, Daniel Lilja, säger att dygnspassen fungerar, på vissa ställen i länet...

Det är skillnad på storstad och glesbygd skulle jag vilja säga. På enbils-stationer i glesbygden, där man inte har samma belastning med kanske tre uppdrag per dygn, kan man kanske ha ganska långa arbetspass. Det ska finnas utrymme för återhämtning efter uppdragen. 

När Vårdförbundets tidning Vårdfokus nyligen frågade 2 000 ambulanssjuksköterskor om de någon gång "nickat till" så fick de 900 svar, var tredje var från en förare som nickat till.

Sineva Ribeiro säger att ambulansen, som förr var ett transportmedel, numera är som ett akutintag. Om det blir en fällande dom på fredag så kan de landsting som fortfarande kör med 24-timmarspass, som i Jönköpings län, tvingas tänka om.

– Det blir ett regelverk och en spelplan som vi då får rita om, säger Daniel Lilja.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".