Ingemar Wänebring, vårdförbundets huvudskyddsombud, sitter vid sin dator och granskar undersökningen. Foto: Peter Jernberg/Sveriges Radio
Ingemar Wänebring, huvudskyddsombud hoppas att det ska hända något nu. Foto: Peter Jernberg/Sveriges Radio
Länssjukhuset Ryhov

Personal går på knäna

Ingemar Wänebring: Undersökningen behövde få ta tid
1:30 min

Arbetsbelastningen är för hög och personalen vid fyra kliniker på länssjukhuset Ryhov är alldeles för pressad. Arbetsmiljöundersökningen bekräftar farhågorna inom vården.

Är du förvånad över resultatet? Skriv gärna en kommentar!

I april förra året slog en rad fackliga förbund larm om en orimlig arbetssituation på länssjukhuset Ryhov i Jönköping och man tvingade med stöd av arbetsmiljölagen landstinget att göra en omfattande arbetsmiljöundersökning på de fyra värsta klinikerna, medicin, geriatriken, infektion och akuten. Och resultatet visar att något måste göras.

– Den närmaste arbetsgivaren vi har här är personalchefen, och vi är helt överrens om att något måste göras, säger Ingemar Wänebring som är huvudskyddsombud för Vårdförbundet i Jönköpings sjukvårdsområde.

– Det var så pressad situation och man mådde inte bra ute på enheterna. Man hann inte med sitt arbete och vi hade sjukskrivningar på grund av detta.

De utredningar som nu är klara visar att arbetsbelastningen mycket riktigt är för hög, det var som man befarade och enligt Vårdförbundet är man nu överens med arbetsgivaren om att något måste göras. En handlingsplan ska nu tas fram men om det innebär mer resurser är oklart, för samtidigt ska sjukhusen i länet spara in 150 miljoner.

– Det kan handla om att man anser att det är för lite personal och då måste det finnas i handlingsplanen åtgärder för hur man ska hantera detta, säger Ingemar Wänebring.

Samtidigt har både Vårdförbundet och landstinget fått kritik från många anställda som ifrågasätter varför det måste ta 1,5 år att utreda detta, samtidigt som det är så pressat ute på klinikerna. Det har lett till att facket och arbetsgivaren inom kort ska hålla ett krismöte för att ta fram en plan för hur de anställda ska informeras om vad som händer. För en sådan här utredning tar tid, menar Ingemar Wänebring

– Vi fick signaler från enheterna att man inte tyckte att det hände något så vi har nu lagt upp en kommunikationsplan, för vi ser att det i mångt och mycket beror på brister i kommunikationen.

Men varför tar det så lång tid?

- Tanken är ju att ha en stort deltagande av personalen i detta med delaktighet och då får man ha tålamod att det kan ta lite tid, säger Ingemar Wänebring.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".