Foto: David Westh/Sveriges Radio
Foto: David Westh/Sveriges Radio
Trafiken i Jönköping

Starka reaktioner om trafiken i Jönköping

De senaste dagarna har vi på P4 Jönköping talat mycket om trafiksituationen i Jönköping. Många personer har reagerat.

Läs reaktionerna i artikeln.

Var nånstans brukar du hamna i trafikkö i Jönköping? Odengatan, Kungsgatan, Barnarpsgatan, Norra Strandgatan och...

Posted by P4 Jönköping Sveriges Radio on den 2 november 2015

Går Jönköping mot en trafikinfarkt eller är köerna i rusningstid något som krävs för att få färre bilar i centrum? Och ...

Posted by P4 Jönköping Sveriges Radio on den 31 oktober 2015

P4 Jönköping har samlat några av reaktionerna från våra lyssnare:

Angående trafikkaoset i Jönköping, det snackas om att man ska försöka åka mer kollektivt. Ja, det ärt ju himla lätt att säga för alla Jönköpingsbor!! Men vi som bor utanför , på landsbygden?? Länstrafiken har ju så otroligt smart nyligen slutat med helgtrafiken med buss mellan Vrigstad och Jönköping. Hur skulle vi ta oss upp till Jönköping?? Bil till Stockaryd eller Sävsjö, tåg till Nässjö, byte till Jönköpingståget?? Eller bil till Vaggeryd eller Skillingaryd, och tåget därifrån?? För oss finns det inget alternativ på helgerna. Det blir bilen!
Regin

Cirkulationsplatser är en god trafiklösning. Det blir aldrig stopp, alltid någon riktning som kan rulla. Två hot finns: bilar och bussar måste använda rätt fil och körriktningsvisare, annars funkar det inte. Där finns mycket att göra. Länstrafiken måste sätta in ratt i bussarna, så de inte behöver köra rakt genom, som de ofta gör idag. Det andra hotet är ljussignaler. Flytet i en cirkulation förstörs med rödljus. Då stannar bilarna mitt i rondellen och stoppar effektivt all trafik, inte bara den som ska släppa förbi bussen. Det röda ljuset lyser också på tok för länge. Den som vill ta sig för pannan kan studera Teaterrondellen, Undergången eller Junerondellen.
Olle

Jönköping är numera för många besökare endast A6-området.
Om A6 utökas på höjden och bredden med fler populära butiker så skulle fler bilar/besökare inte alls behöva belasta trafiken i centrala Jönköping.
Vilket även skulle kunna vara bra för miljön.
Expandera A6

Man bygger för framtiden och mer yteffektiva transportsätt som bidrar till en trevligare och renare innerstad. Man kan inte bygga ut för bilen i oändlighet. Speciellt inte i innerstan där bilen är usel.
50% av ALLA bilresor i Jkpg kommun är under 5km. DÄR är problemet.
Marcus

Som den storstad vi är så är det konstigt att alla aktioner och planer är till för att försämra för bilisten.
I andra städer känns det som att det byggs och planeras för att göra det enklare och smidigare för trafiken ex Göteborg där de helt enkelt bygger en tunnel utmed hamnen för att underlätta bla.
Nicklas

Ett förslag att lösa den ökade biltrafiken tycker jag med rötterna i Göteborg är att införa trängselskatt och/eller höjer parkeringsavgifter kraftigt.
Thomas

Kollektivtrafik och bilism måste samsas. Just nu är situationen sådan att varken det ena eller andra har några fördelar för det är så trångt och långa köer. Billigare kollektivtrafikresor och bättre utbyggd kollektivtrafiknät som gör att byten mellan olika busslinjer fungerar är nummer ett för att öka kollektivtrafikresandet. Bättre trafikflöde är prio nummer två, och det får vi genom att bygga ut Munksjöbron till fyrfilig väg samt att bygga fyrfilig väg från Spira och söderut. Det kommer lätta på trafikflödet tillräckligt för att klara befintliga trafikstockningar.
Hanns

Fler kommentarer från våra lyssnare kan du hitta i facebook-inläggen ovan eller i artiklarna nedan.

Kommentera: Vad tycker du om trafiksituationen i Jönköping? Vad ska man prioritera?

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".