En elbil laddar upp sig vid en laddstolpe. Foto: Dan Segerson/Sveriges Radio.
1 av 3
Allt från varuhus till sjukhus köper in laddstolpar. Foto: Dan Segerson/Sveriges Radio.
Stefan Jonsson, VD på Garo. Foto: Dan Segerson/Sveriges Radio.
2 av 3
Stefan Jonsson, VD på Garo, säger att de kommer behöva anställa framöver. Foto: Dan Segerson/Sveriges Radio.
Inne på Garo i Gnosjö tillverkas laddstolpar. Foto: Dan Segerson/Sveriges Radio.
3 av 3
Inne på Garo i Gnosjö tillverkas laddstolpar. Foto: Dan Segerson/Sveriges Radio.
Gnosjö

Försäljningen av laddstolpar fördubblas

Stefan Jonsson, VD: Vi kommer att behöva nyanställa
2:09 min

På företaget Garo som tillverkar laddstolpar har de märkt av rusningen efter elbilar.

På bara några år har försäljningen av olika typer av elbilar ökat kraftigt i Sverige. Förra året såldes drygt 17 000 elbilar, elhybrider och laddhybrider, enligt Statistiska centralbyrån. Det är 50 % fler än 2014 och ökningen var lika stor i Jönköpings län. Under december såldes fler elbilar än någon annan månad tidigare.

Förklaringen är att fler vill ha miljövänliga bilar, att tillverkarna erbjuder fler modeller och att batterierna blir mer och mer kraftfulla.

När försäljningen av elbilar ökar, säljs det också fler laddstolpar. Något som märks på företaget Garo i Gnosjö som tillverkar laddstolpar och är markandsledande i Norden.

– Vi märker av det i antal sålda enheter väldigt, väldigt mycket. Takten är hög, den har fördubblats det senaste året och vi räknar med en fördubbling även i år, säger Stefan Jonsson som är VD på Garo.

Många experter spår att elbil och laddhybrid är framtiden och Stefan Jonsson menar att teknikskiftet redan är här. På Garo räknar man med att produktionen av laddstolpar kommer växa kraftigt även åren framöver och det innebär både investeringar och nyanställningar.

– Vår ambition är att vara en ledande tillverkare i det här området, så jag tror vi pratar om flera gånger de här volymerna om fyra-fem år. Vi kommer behöva nyanställa ett 10-tal personer i år, säger Stefan Jonsson.

Det har börjat lossna nu, elbilen är här för att stanna och då kommer det att krävas en betydande utbyggnad av laddinfrastrukturen.

Vem är det som köper laddstolpar?

– Det varierar väldigt kraftigt. Det kan vara butiker, varuhus, sjukhus och bensinstationer.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".