Den före detta journalisten. Foto: Leif R Jansson/Scanpix.
1 av 2
Medierådgivaren Paul Ronge tycker att Erik Huganders (MP) sätt att väcka uppmärksamhet påminner om en femårings. Foto: Leif R Jansson/Svanpix.
Foto: Skärmdump
2 av 2
Skärmdump från Erik Huganders facebook-inlägg. Foto: Skärmdump Foto: Skärmdump
Politik

Medierådgivaren dissar politikerns PR-trick

Paul Ronge: Funkar nästan aldrig om man vill föra uppmärksamheten till budskapet
1:57 min

I helgen delade miljöpartisten Erik Hugander från Jönköping en artikel på sin öppna Facebooksida. Han inledde med två grova könsord.

Inlägget handlade om Sverigedemokraternas politik, men för att få folk att läsa skrev Hugander först orden "kuk" och "fitta", i versaler. Först längst ner i texten förklarade han syftet med upplägget på inlägget.

När P4 Jönköping ringde upp honom i helgen tyckte han att det var rätt gjort att skriva som han gjort.

– Ja det kände jag, jag förstod att denna diskussionen skulle kunna bli, men det var ett PR-trick, sa Erik Hugander då.

Medierådgivare och PR-experten Paul Ronge är dock kritisk till Huganders påstådda PR-trick.

– Det funkar ju nästan aldrig om man vill föra uppmärksamheten till ett budskap, det blir att man diskuterar vad som gjordes istället, säger Paul Ronge, och jämför med Gudrun Schymans sedelbränning i Almedalen; ingen minns varför hon gjorde det.
– Det här är ju lurad uppmärksamhet, man lurar till sig uppmärksamhet. Han är ju som en femåring som hittat några könsord och kastar ut dem. En politiker brukar vara mer mån om sin värdighet, så det här tror jag inte var ett lyckat kast.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".