Karta på dödsolyckorna i Jönköpings län
1 av 2
Karta på dödsolyckorna i Jönköpings län Foto: Skärmdump
Jesper Nodbrandt
2 av 2
Jesper Nodbrandt hamnade i koma efter en svår olycka Foto: Rebecka Montelius
Trafik

Här dör flest i trafiken

Jesper Nodbrandt: Jag var levande död
2:29 min

Många av de svåra olyckorna sker numera i städer och i tätbebyggda områden. P4 Jönköpings granskning av olycksstatistiken visar att 40 procent av alla svåra trafikolyckor de senaste fem åren skett på kommunens vägnät.

Kartan här ovan visar allvarliga och olyckor med dödlig utgång 2005-2014 i hela landet. Klicka på olyckorna för mer information.

Totalt skedde det 304 olyckor med svåra skador eller dödlig utgång i länet de senaste mellan 2010-2014, 40 procent av olyckorna skedde på kommunala vägar. Det visar statistik som P4 Jönköping tagit del av från STRADA, Transportstyrelsens informationssystem om vägtrafikolyckor med personskador (baserat på polis- och sjukvårdsdata).

Jesper Nodbrant var inblandad i en olycka, i en krock mellan en bil och hans motorcykel för drygt sju år sedan. Och olyckan har präglat hans liv:

– Det var jobbigt att gå igenom all smärta, men det psykiska är tuffast att man har förstått att man knappt överlevde, säger Jesper Nodbrandt.

Han lever fortfarande med smärtan dagligen, men lever ett normalt liv, trots att han låg med hjärnblödningar, bruten ryggrad, krossat underben, brutna ben, brutet bröstben i koma i 28 dagar.

– Jag var levande död, säger Jesper Nodbrandt.

 Olyckan som han var inblandad i skedde på en landsortsväg, en statlig 70-väg. På det statliga nätet har man de senaste åren arbetat med att bygga bort olycksrisken med bland annat 2+1 vägar och sänkta hastigheter. Dessutom har säkerheten i bilar blivit bättre.

De allvarliga olyckorna har minskat, främst på statliga vägar, därför har man bytt fokus i trafiksäkerhetsarbetet till att handla om tätorterna.

Maria Melkersson är kvalificerad utredare på myndigheten för Trafikanalys:

- Ja fokus i dag är på de oskyddade trafikanterna som har halkat efter i olyckssammanhang. Så nu kommer det bli fokus på dem helt klart.

På flera nivåer jobbar man nu för att öka säkerheten för de oskyddade trafikanterna i tätorterna. Både i kommunerna med bland annat sänkta hastigheter, men också regeringen håller på att ta fram en ny strategi för trafiksäkerhetsarbetet och där står de oskyddade trafikanterna i fokus.

För arbetet mot nollvisionen som man satte för drygt 15 år sen - alltså noll döda i trafiken - har stannat av de senaste åren. Tanken är att man ska nå ett delmål med max 220 döda i trafiken år 2020.

– Det uttalade målet är att man ska nå nollvisionen, men nu har antalet omkomna legat still under flera års tid, så ny måste man göra något nytt om man ska nå det här målet som man satte upp. Det känns ju väldigt angeläget, säger Maria Melkersson, vid Trafikanalys.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".