Daniel Strandberg står utomhus klädd för träning
Daniel löptränar gärna även på vintern. Foto: Alexander Jungå/Sveriges Radio
Personlig tränare tipsar:

Kyla inget hinder för träning utomhus

Expertens tips för dig som ska ut i kylan
3:48 min

Många låter vinterkylan sätta stopp för utomhusträningen i tron om att det är farligt. Men köldskräcken är ofta obefogad.

Det behöver bli ganska många minusgrader innan hälsan tar skada om man är fullt frisk, menar Daniel Strandberg som är personlig tränare:

– Vi skrämmer oss lite med den där kylan. Men egentligen spelar det inte så himla stor roll. Vi klarar av att vara utomhus, jämt.

Men presterar kroppen sämre i kylan?

– Ja vi har en idealtemperatur när kroppen är som bäst. Såklart du måste se till att få upp den även när det är kallt ute. Det är inte bra när du är kallt och stel. I uppvärmningen, tänk på att komma igång lite mer, vara bussig mot dig själv där. Du kan inte prestera på topp direkt.

Normalt sett finns ett behov av cirka tio minuter uppvärmning. Nu under vintern i kylan tar det en lite längre stund för att jobba upp värmen och få en bra blodcirkulation:

– När du ska ut och träna får du gärna frysa lite. När väl kroppen kommer igång blir du varmare. Man ska klä sig för 10 grader varmare än vad det är ute.

Finns det någon hälsorisk att träna ute på vintern?

– Det kan det göra. Särskilt om det är mer än tio minusgrader och du drar in luft via munnen. Försök andas genom näsan istället.

Daniels råd är att kanske strunta helt i intervallträning på vintern om man inte blivit varm nog.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".