Karin Svensson Smith (MP) är den i Ekots enkät som är tydligast med att höghastighetsjärnvägen bör byggas.
Karin Svensson Smith (MP) är den i Ekots enkät som är tydligast med att höghastighetsjärnvägen bör byggas. Foto: Stig-Åke Jönsson/TT
Jönköpings län

Osäkerhet i riksdagen om höghastighetsjärnväg

"Den nya banan måste ligga utanför kalkylen"
1:42 min

Det råder stor osäkerhet bland riksdagspartierna om Sverige kommer att ha råd med en höghastighetsjärnväg. Det visar en enkät som Ekot gjort.

Enligt Trafikverkets beräkningar kommer en höghastighetsjärnväg som ska binda ihop Sveriges tre största städer att kosta mellan 190 och 320 miljarder kronor.

Nu pågår förhandlingar mellan regeringens förhandlingsorganisation Sverigeförhandlingen och ett antal kommuner som kan bli aktuella för att få en station längs banan.

Men samtidigt finns en osäkerhet bland politikerna om projektet kan bli verklighet.

– Det är väldigt stor skillnad mellan 190 och 320 miljarder och vi behöver veta mer var i det här spannet man landar så småningom, säger infrastrukturminister Anna Johansson (S). Man behöver också titta på om det finns åtgärder man kan vidta för att trycka ner kostnaden i det här projektet.

Med en ny höghastighetsjärnväg ska det gå att åka mellan Stockholm och Göteborg på två timmar och Stockholm och Malmö på två och en halv. Men priset ser som sagt ut att bli högt, även om nu Trafikverket arbetar med att få fram en säkrare siffra och alternativ för att hålla nere kostnaderna.

En enkät som Ekot har gjort med ledamöterna i riksdagens trafikutskott, visar på en osäkerhet inför prislappen. Ett parti som är tveksamt är Moderaterna.

– Inom Moderaterna så är vi väldigt bekymrade över att kostnaderna har skenat så som de har gjort, säger Jessica Rosenkrantz (M) vice ordförande i trafikutskottet.

Hon menar att det eftersatta underhållet av befintlig järnväg måste tas med i avvägningarna när man diskuterar möjligheten att bygga en ny höghastighetsjärnväg. 

– Människor står ju och fryser på perronger redan idag i väntan på tåget. Och då menar jag att första prioriteringen måste vara att säkerställa att det system vi har idag funkar. Därutöver kan vi fundera på om vi kan gå vidare med höghastighetståg.

I Ekots enkät till riksdagsledamöterna i trafikutskottet ställdes frågan om de ser det som självklart att den planerade höghastighetsjärnvägen ska byggas.

Sverigedemokraterna menar att det finns för många oklarheter kring projektet för att partiet i dagsläget ska kunna ta ställning.

Samtliga övriga partier är i grunden positiva, men uttrycker liksom moderaterna osäkerhet kring om höghastighetsjärnvägen kommer att gå att finansiera på ett sätt som inte tränger undan andra nödvändiga infrastruktursatsningar.

Ordföranden för trafikutskottet, Karin Svensson Smith (MP), är den som i Ekots enkät är tydligast med att höghastighetsjärnvägen bör byggas. Hon menar att den inte ska ställas mot annan infrastruktur.

– Den nya banan måste ligga utanför kalkylen för den infrastrukturplan som vi måste genomföra alldeles oavsett de nya banorna, säger hon.

Karin Svensson Smith säger att hon tror att det går att få ner kostnaden för höghastighetsjärnvägen. Om staten lånar upp pengar för investeringen och slår ut amorteringarna på en mycket lång tidsperiod, så har Sverige råd, menar hon.

– Hade Sverige råd att bygga nya stambanor på 1800-talet, som ett av de fattigaste länderna i Europa, så tror jag att Sverige som idag har ganska god ekonomi har möjlighet att göra det nu också, säger Karin Svensson Smith.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".