Foto på Ragnwald Ahlnér, ordförande i patientnämnden och kristdemokrat.
Ragnwald Ahlnér, ordförande i patientnämnden. Foto: Peter Jernberg
Region Jönköpings län:

Klagomålen på vården ökade kraftigt

Ragnwald Ahlnér (KD): Det är inte alls lyckat
1:24 min

Antalet klagomål på vården som kommer till Patientnämnden slog rekord förra året och många ärenden rör brister i kommunikation och bemötande.

Att det brister i kommunikation både mellan vårdgivare och mellan vården och patienter, oroar Patientnämnden.

- Att remisser inte kommer i väg, de blir liggande hos mottagaren och patienter får ringa och fråga, det är ganska vanligt tyvärr. Har man en svårare sjukdom kan det drabba ganska hårt om man inte får behandling i tid, så det är inte alls bra, säger Ragnwald Ahlnér (KD), från Habo och ordförande i nämnden.

Patientnämnden finns i alla landsting och regioner och tar emot klagomål, synpunkter och frågor från patienter och anhöriga. Under förra året fick man in 653 ärenden, en ökning med 19 procent jämfört med året innan och sedan 2010 har antalet ärenden fördubblats.

Men det behöver inte bero på att patienterna är mer missnöjda eller att vården blivit sämre, tycker nämndens ordförande

- Jag tror att patienterna är mer medvetna om sina rättigheter, säger Ragnwald Ahlnér som också tror nämnden blivit mer känd på senare år.

Den vanligaste patienten som klagar är en kvinna mellan 50 och 60 år, visar nämndens statistik, och varför kvinnor är mer missnöjda vill nämnden nu titta närmare på.

Vanligast är missnöje med själva behandlingen, men det som bekymrar nämnden mer är alltså att så många patienter är missnöjda med bemötande och kommunikation när de söker vård i länet. Hela 22 procent av klagomålen rör detta och kommunikationen gäller både mellan vården och patienten men också mellan olika vårdgivare som kommun och region. Därför har nämnden beslutat att granska det här närmare under 2016 för att se vad som brister.

Patientnämnden skriver i sin årsrapport att "...vårdens förhållningssätt ska vara patientcentrerat, tillgängligt, kunskapsbaserat och ändamålsenligt samt jämlikt och effektivt. Men i patientnämnden ser vi brister på samtliga dessa områden."

Patientnämnden

I varje landsting/region i Sverige finns en patientnämnd dit patienter och anhöriga som har synpunkter på vård och omsorg kan vända sig.
Nämnden behandlar ärenden från sjukvård, kommunal äldrevård, tandvård och privata vårdgivare som har avtal med regionen.

De sitter som ordinarie ledamöter i Patientnämnden:

  • Ragnwald Ahlnér (KD), ordförande
  • Kjell Ekelund (S), vice ordförande
  • Anders Bengtsson (M), ledamot 3
  • Boel Lago (C), ledamot

Källa: Region Jönköpings län

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".