Bild på Thordis Samuelsson på en gata i Jönköping.
1 av 2
Thordis Samuelsson, vänsterpartist som reagerar mot reklamen på bussarna i Jönköping. Foto: Emma Johansson/Sveriges Radio
Bild på Ruth Andersson, marknadskommunikatör på länstrafiken
2 av 2
Ruth Andersson, marknadskommunikatör på JLT. Foto: Emma Johansson/Sveriges Radio
Jönköping

Kritik mot reklamavtal på bussar

Thordis Samuelsson (V): Hoppas att de krånglar sig ur avtalet
2:56 min

Skärmarna med reklamsnuttar på stadsbussarna i Jönköping får kritik.

Sedan ett halvår tillbaka finns tv-skärmar med reklam på stadsbussarna i Jönköping. Det har väckt ilska hos resenärer som stör sig på det starka ljuset på skärmarna.

Dessutom visar vår genomgång av avtalet att Länstrafiken inte tjänar en enda krona på att visa reklamen. Thordis Samuelsson som är aktiv i kommunpolitiken för vänsterpartiet skrev ett öppet brev till ledningen på Länstrafiken med sin ilska över skärmarna.

– Om jag åker buss så kanske jag vill sitta och fundera på något och titta ut genom fönstret, men då har man det där i ögonvrån hela tiden. Det är dessutom ganska starkt ljus och byter bild ofta, så det blir rätt jobbigt, säger Thordis Samuelsson.

Det sitter en skärm längst fram i bussen och en i den bakre delen och där visas reklam, nyhetsartiklar och information löpande den tid som bussen är i rullning.

Thordis Samuelsson är inte ensam om att kritisera det nya systemet. Flera insändarskribenter i Jönköpings-Posten har fört fram lika skarp kritik mot skärmarna, som de menar förstör bekvämligheten i bussresan och att man gör vad som helst för att tjäna pengar på bussresenärerna.

Skärmarna har suttit uppe sedan i höstas i runt 100 av stadsbussarna i Jönköping och länstrafiken har skrivit ett fyraårigt avtal med reklambolaget som står för skärmarna och det tekniska systemet.

Länstrafiken får alltså inga pengar för det här, utan de får 20 procent av skärmtiden där de kan komma ut med information. Men de får bara komma med information om Länstrafiken och ingen annan verksamhet i regionen.

– Vi har ganska svårt att nå ut och där fick vi ett bra sätt att direkt kunna ge information om till exempel vägarbeten eller något annat som påverkar den linje man åker på, säger Ruth Andersson som är marknadskommunikatör på Länstrafiken.

Om man betalar pengar för en bussresa, ska man då behöva exponeras för reklam?

– Det är en fråga som vi få ställa oss när vi gör utvärderingen. Om det är förstörande eller om vinsterna är tillräckligt stora med informationen som vi får ut.

Men Thordis Samuelsson vill inte vänta på en utvärdering om fyra år, utan hoppas att regionpolitikerna griper in.

– Jag hoppas att de krånglar sig ur det här avtalet och tar bort skärmarna. Det vore det enklaste, säger hon.

Tyck gärna till om reklamskärmarna i kommentarsfältet nedan.

Fråga
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".