Bengt-Arne Lixenstrand.
1 av 2
Bengt-Arne kommer leasa nästa bil också, säger han. Foto: Peter Jernberg/Sveriges Radio.
Thomas Lindquist, försäljningschef på Nybergs bil i Jönköping.
2 av 2
Thomas Lindquist tycker billeasing är bra för dem som inte har pengar lösa till att köpa bil. Foto: Peter Jernberg/Sveriges Radio.
Jönköpings län

Leasa bilen allt vanligare

2:07 min

Allt fler väljer att leasa sin bil istället för att köpa. Andelen har ökat med 55 procent senaste året.

– Det är smidigt, enkelt, problemfritt och så får man köra nytt, säger Bengt-Arne Lixenstrand, från Huskvarna som skrev under ett leasingavtal för drygt ett år sedan.

– Jag vill ha en bil som fungerar och slippa de sura utläggen, fortsätter han.

Det dök upp för några år sedan, men slog igenom ordentligt förra året. Privatleasingen innebär att att köparen betalar en fast månadskostnad per månad, vanligtvis mellan 2 000 och 5 000 kronor, där i princip allt ingår; service, försäkring och i bland också vinterdäck. Det marknadsförs som ett smidigt och bekymmersfritt bilägande där man på förhand vet månadskostnaden.

– Det har ökat rejält senaste två åren. Nu är det uppe i runt 20 procent av alla nya konsumentregistrerade bilar är en privatleasing i dag, säger Johan Holmqvist på MRF.

17 procent av nybilsförsäljningen till privatpersoner förra året i länet såldes med leasing, en ökning med 55 procent jämfört med året innan, visar siffror som Motorbranschens riksförbund tagit fram för P4 Jönköping.

– Sista tiden har intresset runt produkten ökat markant. Man har en mognad i att betala en månadspeng för sitt brukande av saker och ting och så har många inte utrymme att gå in med kontanta medel och det bidrar till att detta blir attraktivt, säger Thomas Lindquist, försäljningschef på Nybergs bil i Jönköping där man har nästan hälften av försäljningen på leasing privat.

Men vad bilbranschen inte är lika bra på att marknadsföra är att leasingkontrakten kan sluta med att du blir ersättningsskyldig. Ofta innebär kontrakten att man inte får köra över ett visst antal mil under de tre år man leasar eller hyr bilen.

Dessutom får bilen inte vara onormalt sliten, för då kan man bli ersättningsskyldig. Det kan också bli en tvist om vad som är onormalt slitet, vilket nu tvingat branschen att tillsammans med Konsumentverket ta fram en broschyr om detta.

Enligt Konsumentverket får man nu också frågor till sin upplysningstjänst kring detta, men någon ström av klagomål har inte kommit. Delvis beror det på många kontrakt ännu inte gått ut, de flesta är på tre år.

Men bilbranschen ser inte att kontrakten orsakar problem eller klagomål hos kunderna.

- Under 2010 till 2012 skrevs lika många kontrakt som hela 2015 och dom har nu gått ut, utan att vi upplevt det som ett stort problem, säger Johan Holmqvist på MRF.

Och Bengt-Arne Lixenstrand tvingas nu betala extra för de övermil han kör med sin leasade bil, eftersom den gått längre än vad avtalet föreskriver. Ändå skulle han göra det igen.

– Ja, nästa gång blir det leasing igen, säger Bengt-Arne Lixenstrand.

Bengt-Arne är med i vårt publiknätverk, gå med du med! Ring 036 215 66 66 eller skicka ett mail till publik.jkpg@sverigesradio.se.

Kommentera: Kan du tänka dig att leasa bil?

Andel privatleasade bilar av privatsålda nya bilar i Sverige

2009: 3,3%

2010: 5,1%

2011: 5,6%

2012: 5,8%

2013: 8,7%

2014: 11,9%

2015: 17,4%

Källa: Motorbranschens riksförbund, MRF

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista