Lastbil på väg
Foto: Bertil Ericson/TT.
Sverige

Utländska lastbilar kan bli stående länge

Restvärdesledare: Egentligen får jag inte röra lasten
1:24 min

Det är krångligare att hantera trafikolyckor med utländska lastbilar. Anledningen är att det ofta tar lång tid att få tag i företaget som äger lasten, vilket gör att krockade lastbilarna kan bli stående.

Christer Sjöstedt, brandmästare, säger att problemet har ökat i takt med att utländska lastbilar har blivit fler på våra vägar.

– De är fler nu än vad de var innan. Det märker man framförallt vid olyckor. Det är inga svenska försäkringsbolag, det är svårare att få fatt var bilen och lasten är försäkrad. Så där märker man ett större problem.

När lastbilar är inblandade i trafikolyckor är lastens ägare och försäkringsbolag måna om att den tas tillvara på rätt sätt för att minimera skador och onödiga kostnader. Därför finns restvärdesledarna.

Restvärdesledarna är ofta specialutbildade brandbefäl som jobbar extra åt försäkringsbranschen. Deras uppdrag är att rädda så stor del av lasten som möjligt. Men hittar de inte en ägare och lasten inte utgör en trafikfara då får de inte flytta undan den. I slutänden kan det bli upp till markägaren att få bort fordonet.

– Om man som restvärdesledare inte kan styrka någon ägare eller försäkringsbolag till lasten, så har jag inget mandat att ta hand om den. Egentligen får jag inte röra lasten, för den är inte min. Då kan den bli liggande, säger Christer Sjöstedt.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".