Kjell Lundgren, klubbchef Jönköpings Södra.
Kjell Lundgren, klubbchef Jönköpings Södra. Foto: Rebecka Montelius/Sveriges Radio.
Fotboll

J-Södras kamp i allsvenskan inte bara idrottslig

Kjell Lundgren, klubbchef: "Bygden" måste bli större
2:42 min

Den här veckan börjar det allsvenska äventyret för Jönköpings Södra. Och det kommer bli en hård kamp för att klara sig kvar - inte bara på planen, utan även ekonomiskt.

J-Södra klubben måste nu söka sponsorer utanför Jönköpings kommun för att få pengarna att räcka till.

– Vi måste öka våra intäkter, så enkelt är det. Och huvuddelen av intäkterna i dag är sponsorintäkter, säger klubbchefen Kjell Lundgren.

Han är lite är stressad. Det är bara några dagar kvar till premiären i allsvenskan.

– Det ska bli jäkligt kul!

Men nu börjar kampen om att etablera sig och bli kvar i allsvenskan. Och det handlar alltså inte bara om att vinna på fotbollsplanen. En förutsättning är att man har en god ekonomi och att klubben kan växa med hjälp av ökade sponsorsintäkter.

– Det finns ju en väldigt stark koppling mellan omsättning och placering i allsvenskan. För att bli ett stabilt allsvenskt lag måste man upp på över 50 miljoner kronor i omsättning med dagens penningvärde, säger Kjell Lundgren, som är optimistisk.

– Vi kommer lyckas.

De ekonomiska skillnaderna i allsvenskan är enorma. Malmö FF hade en omsättning på en halv miljard kronor förra året, mycket på grund av att de gick så långt i champions league. De små klubbarna ligger på en omsättning strax under 30 miljoner kronor.

I höstas handlade mycket om konflikter som ledde till sponsoravhopp, men de är glömda nu. Så gott som alla sponsorer som då var tveksamma har nu tecknat nya kontrakt. Målet för i år är att nå en omsättning på 37 miljoner kronor, men på sikt behöver J-Södra växa till att ha en omsättning på 50 miljoner kronor. För att ha en chans att nå dit behöver man en ny arena och tanken är att den ska stå klar om tre år. Det handlar om att kunna få en större publik till matcherna - och att få Jönköpings Södra bli ett lag för hela bygden - inte bara Jönköpings kommun.

– Begreppet "bygdens lag" innefattar inte bara spelarna, utan även publiken och sponsorerna. Nu när vi är i allsvenskan kanske bygden måste bli lite större. Vi pratar om att bygden är åtta-tio mils radie från Jönköping. Vi stöter på Borås i väster, men Tranås, Eksjö, Vetlanda... Där måste vi också jobba, menar Kjell Lundgren.
– Det är hårt jobb och kundbearbetning som gäller. Vi har redan nu fått in sponsorer från Nässjö-Eksjö-regionen, så man märker att intresset är större. Vi går utanför stadsgränserna

Samtdigt finns det andra aktörer på marknaden; HV71, som spelar i SHL, har bearbetat sponsorsmarknaden i flera år, men Kjell Lundgren vill inte se hockeylaget som en konkurrent.

– Förvisso är det samma plånböcker som vi tävlar om i vissa sammanhang, men vi ser inte alls HV71 som någon konkurrent på det sättet.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".