Zhaoxi från Peking
1 av 3
Zhaoxi från Peking har samlat på sig en massa information på mässan som kan locka kinesiska turister till Sverige. Foto: Karin Selldén
Lena Larsson vd Smålands Turism
2 av 3
Lena Larsson, vd Smålands Turism, på den gula mattan som symboliserar Sverige. Foto: Karin Selldén
Jan Evanson, Ramoa, och Magnus Nyman, Wallby Säteri
3 av 3
Jan Evanson, Ramoa, och Magnus Nyman, Wallby Säteri speeddatar med ett tyskt reseföretag som lockas av naturen. Foto: Karin Selldén
Jönköping

Frisk luft och rent vatten lockar utländska turister

Lena Larsson: En otrolig möjlighet att visa upp vår region
7:34 min

När svenska turistföretag möter researrangörer från hela världen i turistmässan Swedish Workshop i Jönköping är det framförallt den rena svenska naturen som efterfrågas.

Ett hundratal researrangörer från sjutton länder har under söndagen och måndagen träffat turistföretag från hela landet på Elmia i Jönköping. Eftersom Smålands Turism är medarrangör tillsammans med VisitSweden så är extra många utställare från länet, berättar Lena Larsson, vd för Smålands Turism.

− Det har varit en dröm för oss i många år att få arrangera Swedish Workshop på hemmaplan, för det ger ju oss en otrolig möjlighet att visa upp vår region.

Researrangörer från bl a Holland, Tyskland, Storbritannien, Ryssland, Frankrike, Spanien, Schweiz, USA, Kanada, Kina och Indien är i Jönköping för att inspireras av svenska semesterupplevelser och hålla affärsförhandlingar med företag inom besöksnäringen och med regionala turistbolag. Syftet är att skapa fler upplevelser som passar en utländsk målgrupp.

Paketlösningar i Vetlanda

Vid måndagens speeddating får turistföretagen sitta vid olika bord medan researrangörerna går runt och pratar med dem en kvart vid varje bord. Vid bord nummer 58 sitter Jan Evanson från Ramkvilla äventyrsby Ramoa, och Magnus Nyman från Wallby Säteri. De presenterar ett paket med både boende och flera spännande aktiviteter ute i naturen.

− Det finns mycket att uppleva i Vetlanda. Vårt mål är att man ska stanna flera nätter, säger Jan Evanson.

− Speeddating är fantastiskt roligt! Sista mötet var Indien, och då lockade framförallt naturen och att bo i kåta.

Kineser imponerade av rent vatten

Zhaoxi från kinesiska huvudstaden Peking vilar sig lite ute i foajén. Hon har fyllt hela den gula tygkassen med turistbroschyrer och visitkort. Och hon är mycket imponerad av den svenska naturen. I Kina är luftförereningarna stora och vattnet smutsigt. Bara en sån sak som att kunna dricka kranvattnet är fantastiskt, menar hon.

− Kineser som reser åker gärna till de europeiska storstäderna som Paris. Men nu har de varit där så många gånger att de vill se nåt nytt. Som Sverige, säger Zhaoxi som själv gärna kommer tillbaka hit fler gånger.

20 miljoner besök

Enligt kommunikationsbolaget VisitSweden, som marknadsför destinationen Sverige utomlands till "en resvan och nyfiken målgrupp", vill många utländska turister komma hit och uppleva svensk livsstil och aktiviteter i svensk natur. Förra året gjordes 20 miljoner besök i Sverige från utlandet och i flera länder bokar man fortfarande sin resa via en researrangör.

− Det finns ett sug hos utländska researrangörer efter fler svenska semesterupplevelser att sälja. På Swedish Workshop gör de över 1000 affärsmöten med svenska turistföretag. Fler produkter på hyllan hos researrangörerna kan ge fler besökare till Sverige, säger Thomas Brühl, vd på VisitSweden.

Swedish Workshop har tidigare arrangerats i bland annat Stockholm, Malmö, Göteborg och Åre och har lett till en stor mängd konkreta affärer för besöksnäringen. Både före och efter Swedish Workshop arrangeras så kallade pre- och posttours för att researrangörerna ska få uppleva vad fler platser i Sverige har att erbjuda.



Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".