Hälsa

Experten kritisk till läkemedelsjättens reklammiddag

Helena Kopp Kallner: Måste gå rätt till
4:26 min

Att ett stort läkemedelsföretag bjuder studenter på middag och för fram sina produkter är olämpligt, menar nu en expert inom gynekologi. 

Helena Kopp Kallner är överläkare och gynekolog vid Karolinska institutet och dessutom med i Svensk förening för obstetrik och gynekologi. Nu kommenterar hon för P4 Jönköping uppgifterna om att läkemedelsföretaget Bayer gjorde reklam för sin egen spiral under en föreläsning om preventivmedel, som hölls för studenter på högskolan i Jönköping. 

– Vi tycker det bästa är att man ger oberoende information, självklart. Sedan är det så att alla läkemedelsföretag bedriver någon form av utåtriktad verksamhet till slutkund men att den då ska vara produktneutral. Tyvärr bedrivs det väldigt lite folkhälsobildning när det gäller preventivmedel, det finns ett stort behov av information till allmänheten men det är viktigt att den går rätt till, säger Helena Kopp Kallner.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".