Sverigeförhandlingens Catharina Håkansson Boman och Ann-Marie Nilsson (C).
Handslag mellan Sverigeförhandlingens Catharina Håkansson Boman och Jönköpings ks-ordförande Ann-Marie Nilsson (C). Foto: Paul Zyra/Sveriges Radio
Höghastighetstågen

Handslag för tågöverenskommensle med staten

Ann-Marie Nilsson om handslaget:Nödvändigt för framtiden
0:32 min

Som andra kommun, efter Värnamo, kom Jönköping idag överens med Sverigeförhandlingen om höghastighetståget.

Kommunen förbinder sig bland annat att bygga 10 000 bostäder runt stationen söder om Munksjön.

Högst upp i ”Munksjörullen” utväxlade kommunstyrelsens ordförande Ann-Marie Nilsson (C ) och Sverigeförhandlingens Catharina Håkansson Boman ett symboliskt handslag. Tidigare på onsdagen hade kommunstyrelsen beslutat att godkänna villkoren som Sverigeförhandlingen lagt fram. Endast SD var emot beslutet.

Jönköpings kommun förbinder sig att stå för en del av järnvägsbygget: cirka 195 miljoner kronor. Dessutom ska kommunen förskottera 133 miljoner kronor till Trafikverket för bygget, pengar som alltså verket ska betala igen senare. Kommunen förbinder sig också att bygga 10000 bostäder.

Att den nya höghastighetsbanan ska ha stationsläge vid södra Munksjön, står nu helt klart - även om Trafikverkets föregångare Banverket på sin tid förordade en placering längre bort från centrala Jönköping. Detta för att tågen skulle slippa åka ner i Tabergsådalen för att sedan klättra upp för dalslänterna på sin väg mot storstäderna, en nivåskillnad på drygt 100 meter.

Dagens handslag är, liksom tidigare det som Värnamo kommun utväxlat med Sverigeförhandlingen, inget beslut. Inte förrän samtliga kommuner där höghastighetsjärnvägen ska dra fram, kommit överens med staten, ska regeringen ta slutlig ställning och bindande avtal skrivas.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".