Kritik mot tysk butiketablering

Tyska lågpriskedjan Lidl vill slå sig in på den svenska marknaden och etablera sig i centrala Nässjö. Om kommunen säger ja till att sälja den gamla idrottsplatsen bakom brandkåren till Lidl, så kan butiken öppna årsskiftet 2002-2003.
På måndag ska tekniska nämnden i Nässjö fatta besklut att sälja tomten på 8000 kvadratmeter för 2,5 miljoner kronor till Lidl. Men den tyska lågprisbutiken möts med ilskna reaktioner bland de andra handlarna i Nässjö. Horts Iburg, butikchef på ICA Qvantum, säger till Nyheterna att någon av de befintliga butikerna kommer att tvingas lägga ner, när Lidl öppnar. Och han får medhåll av Exets butikchef, Henrik Olsson, som menar att det blir en butik för mycket med tanke på kundunderlaget i Nässjö.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".