En person åker färdtjänst.
Genrebild. Foto: Karin Malmsten/Sveriges Radio.
Färdtjänst

Bakslag för Taxi Jönköping

Anna-Karin Malm: Anledningen är kvalitetsproblem
0:43 min

Efter två år med klagomål på färdtjänstservicen ser inte Länstrafiken just nu någon möjlighet till fortsättning med taxibolaget.

Taxi Jönköping står för cirka 14 procent av alla färdtjänstresor som görs i länet på uppdrag av länstrafiken. Alltså mellan 7 000 och 8 000 resor i månaden. Parterna har arbetat ihop sedan 2002 och sammarbetet har mestadels funkat bra enligt länstrafiken, men inte på senaste tiden.

– De två senaste åren har de inte levererat den kvalitet som vi efterfrågar. Vi får in en del klagomål från kunder och vi är ständigt i dialog med bolaget, säger Anna-Karin Malm servicechef på länstrafiken.

Tidigare i år kunde länstrafiken förlängt kontraktet med ett till två år, men valde att inte göra det. Istället låter de kontraktet löpa ut 2018 för att göra en ny upphandling.

– Vi har valt att inte göra det. Den största anledningen är de kvalitetsproblem som företaget har med förseningar och bemötandefrågor, säger Anna-Klara Malm.

Johan Isaksson, VD för företaget som äger Taxi Jönköping, säger till P4 Jönköping att han är medveten om kvalitetsbristerna i företaget och att bristerna uppstått i samband med en omorganisation.

Han säger även att Taxi Jönköping jobbar på att lösa problemen och att de har en bra dialog med Region Jönköpings län. Företaget kommer även lägga ett nytt bud i samband med upphandlingen av det nya färdjänstavtalet som börjar gälla från och med slutet av 2018.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".