Telefonist med headset sitter framför dator.
Den som behövt sjukvårdsrådgivning i sommar har ibland fått vänta i två timmar. Foto: Hannes Ewehag/Sveriges Radio.
Jönköpings län

Långa köer till sjukvårds-upplysningen belastar vården

"Man ringer 112 istället"
1:36 min

I sommaren har de som ringt sjukvårdsupplysningen 1177 fått vänta i uppemot två timmar.

Det medför risker för både patienter och vårdsystem.

Inför sommaren varnade Vårdförbundets huvudskyddsombud för att Vårdguiden 1177 på telefon eventuellt skulle behöva stänga på grund av personalbrist. Riktigt så illa blev det inte, men istället har kötiderna varit långa under kvällar och helger. Uppemot två timmar har patienter fått vänta i luren innan de kommit fram till en sjuksköterska.

Jag hoppas att ingen sitter i våra köer med allvarliga bröstsmärtor, i sådana lägen ska man ringa 112.

En risk med de långa köerna är att den som behöver rådgivning istället vänder sig direkt till akutmottagning eller vårdcentral, vilket belastar flera led av vårdsystemet.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".