Jönköpings län

E-sporten växer så det knakar

1:33 min

Till hösten får Jönköpings län sin andra e-sportutbildning för gymnasielever. E-sportscenen har vuxit enormt de senaste åren.

E-sport är tävlingar på datorer eller spelkonsoler där deltagarna kämpar mot varandra. De som tävlar kan vara ihopkopplade via nätet, lokala nätverk eller sitta vid samma konsol.

Anton Dahlström kommer att ha hand om lektionerna på Vettergymnasiet. De ska hållas i Gameffects lokaler på Tändsticksområdet i Jönköping. Han anser att utbildningen handlar om långt mycket mer än att bara spela spel.

– Det handlar också om att ge ungdomar en större insikt i e-sport. Helheten, hela branschen. Oavsett om det handlar om att de slutar på ett eventbolag, som spelare eller att de lär sig kommunikationsteknik, konst och alla de bitar som gör att lag lyckas.

E-sporten är på ordentlig frammarsch. Två OS-arrangörer har uttryckt intresse för att få med sporten som medaljgren i framtiden. Såväl i Sverige som världen blir utövarna och tittarna fler och därmed också prispengarna.

Även om själva spelandet inte utgör mer än någon eftermiddag i veckan på utbildningarna, har datorspelens närvaro haft en positiv påverkan på eleverna, hävdar Johnas Stranne som är gymnasiechef på Aleholmsgymnasiet i Sävsjö där e-sport funnits som tillvalskurs i två år.

– Man betraktas kanske lite nördig när man pratar om sina huvudintressen. Nu är det elever som umgås med andra elever som har samma huvudintresse. De känner sig mer fria att vara sig själva, säger Johnas Stranne.

Och det där med att bli en duktig e-sportare, poängterar såväl Vetter- som Aleholmsgymnasiet, handlar inte om ändlöst spelande.

– Att man kan bli en duktig e-sportare på att spela tolv timmar per dag och dricka energidryck...? Det krävs både mental och fysisk träning. Det krävs en stark målmedvetenhet, kunskap om strategi och taktik … det krävs mycket för att man ska lyckas, säger Johnas Stranne.